Breaking

Thursday, March 24, 2022

Ahli Baru Kelab Covid-19!

 

π…‘π…’π…£π…žπ…ŸTak sanggup lagi aku mengenang kisah lalu
Keganasan menghantui diriku
Biarkan ia pergi
Menjadi satu misteri
Bagaikan tiada hati yang peduli...π…‘π…’π…£π…žπ…Ÿ


Setelah lebih 2 tahun, dari tarikh 18 Mac 2020 start PKP, dari masa vaksin covid belum dihasilkan sehingga aku lengkap 3 dos termasuk penggalak, akhirnya tanggal 10 Mac aku secara rasmi termasuk dalam statistik kes aktif Covid-19 di Malaysia untuk tahun 2022!


Punca? Wallahualam. Tapi seminggu sebelum tu aku dok sibuk jaga suami. Walaupun dah pakai facemask, sanitizer, sembur pembasmi kuman (disinfectant) dalam rumah dan bilik serta pengasingan bilik tetap juga risiko tu ada.


Dah la sekarang susah nak cari covid test-kit di kedai dan pasaraya. Cari punya cari terpaksa masuk dalam farmasi. Pejam mata je la amik 3 kotak dan bayar.


Gejala pertama yang buat aku rasa tak sedap hati pagi tu mula dengan rasa tekak geli-geli. Bukan sakit tekak ye...tapi rasa geli-geli je. Macam ada orang geletek tekak hahaha. Langsung tak sakit dan tak perit. Masa tu aku dah tak sedap hati sebab aku tak pernah sakit tekak macam tu.


Disebabkan esoknya aku kena kerja jadi kena buat test dulu. Bangun pagi sebelum mandi aku dah siapkan sampel ailio segala. Lepas 15 minit haa tudia! Samar-samar tapi .... ya... begitulah.




Bila dah nyata keputusan positif, aku update di mysejahtera dan dikategorikan sebagai Cat-2 sebab bergejala.


Tapi hari pertama aku gejala sangat ringan hampir seperti kena demam biasa. Ye la 2-3 harini hujan lebat sebelah petang. Aku pulak suka gi kedai time nak hujan sebab alasan nak ngelak dr bersesak dengan orang. Time hujan kan tak ramai orang kuar. Dalam kelebatan hujan tu aku redah je sampai lencun. So aku ingat demam sebab main hujan la.


Hari pertama & kedua
-Tekak geli geli
-batuk ringan mcm berdehem
-suara garau sekejap
-Deria rasa dan selera makan ada
-Tiada lenguh2 sendi
-Badan kejap dedor kejap ok. Kalau buat kerja kuar peluh dia ok. Malam dia dedor balik. Makan panadol kuar peluh ok balik
-Bersin tapi belum selsema


Hari ketiga & keempat
-Bersin dan selsema
-Batuk berkahak tapi tidak kerap
-Hilang deria bau dan rasa disebabkan selsema dan hidung tersumbat
-Kepala terasa 'berat'
-Batang hidung rasa perit. Orang lain tekak, aku kena kat batang hidung


Hari kelima, keenam & ketujuh
-Badan terasa lebih sihat dari sebelumnya
-Tiada batuk
-Tiada selsema
-Deria rasa dan bau kembali pulih
-Pergerakan dan pernafasan kembali normal


Suami dah habis kuarantin sambung ke aku. Macam acara lari pas baton pulak hehe. Setiap hari kena jawab soalan di mysejahtera tentang kondisi kesihatan diri. Bila gejala aku dah berkurangan, status Cat-2 jadi Cat-1.


Risau? Risau ke anak2 je la. Diaorang dah 2 dos tapi alhamdulillah setakat ini diberikan kesihatan yang baik. Pengalaman diaorang bila ayahnya positif aritu membuatkan diaorang lebih tahu macam mana nak handle pesakit covid yang kuarantin di rumah. So sekarang ni diaorang la yang akan pastikan rumah disembur pagi dan petang dan pakai penutup muka bila keluar bilik.




Sepanjang 7 hari kuarantin ni juga aku makan ubat demam dan selsema ikut sukatan macam biasa. Sampai rasa badan dan berpeluh dan ok baru berhenti makan.


Bulan Mac bulan Covid untuk kami berdua. Naik tepu aku terkurung dalam bilik. Tapi demi tak nak berjangkit dengan anak-anak daku kuatkan hati jugak. Mungkin ada hikmah disebalik semua ini. Apapun, nasi sudah jadi bubur haha. Sekarang boleh teruskan kehidupan seperti biasa. 


Pada mereka yang diuji dengan Covid-19, moga diringankan kesakitan dan cepat sembuh. Jangan panik, laluilah hari-hari kuarantin korang dengan sabar dan kuat ye. InsyaAllah ...

2 comments:

  1. Allah...akak ni duk risau orang keliling ramai yang positive kat opis...akak walau ada demam dan sakit tekak tetap la negative lagi..syukur..cuma dah rasa macam menunggu giliran je plak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Omicron memang cepat merebak kak. Saya dah habis ngelak tetap gak dia nak datang :D

      Delete

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.