Breaking

Thursday, May 19, 2022

Perjuangan Orang Lama Untuk Generasi Baru

 

Assalamualaikum! Hari ni genap sudah lima tahun kenangan bergelar 'mahasiswa' di metmalaysia. Masa mula-mula dapat tahu yang gred 17 kena buat assignment dan presentation sebelum dinaikkan gred ke 29, ramai yang tak suka dan ada yang protes takmo buat!


Yang ramai protes ni pun sebab 'tak larat' nak baca dan taip jawapan panjang-panjang dalam bentuk folio. Dah tu kena buat penyampaian depan pegawai pulak. Dah la ramai yang dah nak bersara setahun dua lagi, tapi tetap juga diwajibkan buat.


Kami yang lain-lain ni takda pilihan jugak, kena buat assignment dan presentation. Kalau tak buat, gred tak naik dan duduklah kau di gred 17 sampai pencen hehe. 




Berbulan juga nak menyiapkan assignment ni. Ada 2 jenis, individu dan berkumpulan. Yang geng veteran memang 'lenguh' nak hadap tapi nak tak nak kena buat jugak.


Otak berkarat silalah buka buku balik dan baca haha. Dengan keje hakiki lagi, memang satu tempoh yang mencabar. Aku tak dapat bayangkan macam mana mahasiswa kat universiti tu yang kena hadap assignment untuk course masing-masing. 




Namun bila diingat balik, inilah hasil dari perjuangan orang-orang lama yang menuntut agar dinaiktaraf gred jawatan setelah sekian lama bersuara. Dan bila suara mereka akhirnya didengar, ramai antara mereka tidak sempat merasakan nikmat ini.


Kita sebagai generasi baru kenalah bersyukur dan berterima kasih di atas suara dan perjuangan senior-senior lama. Susahnya sekejap je, tapi nikmatnya dirasai sehingga kini oleh penjawat awam yang baru masuk. So hargailah apa yang mereka telah buat untuk kita.

1 comment:

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.