Breaking

Wednesday, June 15, 2022

Sah Mochi Kena Pyometra!

 

Assalamualaikum! Dalam enam ekor, mochi yang terakhir dimandulkan. Sebelum dimandulkan dia sempat bunting dan melahirkan anak. Masa dia on-heat anak-anak ada bagitahu keluar cecair dari faraj mochi. Tapi tak kerap. Kadang ada dan kadang tiada dan ia berlangsung selepas mochi melahirkan anaknya.


Mochi masih ada selera makan dan aktif seperti biasa melainkan cecair yang keluar dari faraj. So, genap sebulan aku bawa dia pergi vet untuk dimandulkan. Petang tu dapat call dari vet mengatakan bahawa mochi kena Pyometra!


Demi menyelamatkan mochi, dia harus dibedah dan dibuang peranakannya sebab dah membengkak dan bernanah didalamnya.


Peranakan mochi yang bengkak dan bernanah didalam



Pyometra

Apa itu Pyometra? - jangkitan kuman yang berlaku pada rahim atau peranakan kucing sehingga mengeluarkan cecair kuning keputihan (pus) dari faraj akibat peranakan yang membengkak dan bernanah.


Kategori kucing yang berisiko kena Pyometra? - boleh berlaku terutama dikalangan kucing yang sedang on-heat dan belum dimandulkan. Perubahan hormon yang berlaku ketika ini menyebabkan saluran peranakan mudah terdedah kepada jangkitan kuman.


Bagaimana kuman boleh masuk ke dalam peranakan? - ketika kucing betina sedang mengalami on-heat, serviksnya akan terbuka dan bakteria akan masuk dari faraj.


Apakah simptom Pyometra? 
  • Open Pyometra - keluar cecair kuning keputihan yang pekat dari faraj kucing, kerap kencing dan minum air secara berlebihan

  • Closed Pyometra - tiada selera makan, tidak aktif, kemurungan, muntah atau cirit-birit , kerap kencing dan minum air secara berlebihan 


Bagaimana merawat Pyometra? - Rawatan yang disyorkan oleh vet ialah pembedahan membuang rahim dan saluran peranakan. Vet juga akan menyediakan ubat antibiotik serta anti-radang untuk dimakan mengikut tempoh yang ditetapkan.


Cecair keluar dari faraj mochi


Dalam kes mochi, walaupun vet tak nyatakan kategori yang mana tapi aku rasa mochi kena open pyometra sebab dia masih aktif dan berselera makan. Hanya keluar cecair dari faraj sahaja. Syukurlah mochi dah selamat dibedah dan beransur sihat sekarang. Tiada lagi kelihatan cecair keluar dari farajnya. Yang penting, ubat antibiotik dan anti-radang mesti dihabiskan.


Vet cakap jika dibiarkan dan tidak dirawat cepat akan menyebbakan kematian kerana jangkitan kuman akan berjangkit ke dalam saluran darah dan organ lain.


mochi selamat dibedah


Bila dah ada anak bulus ni kita sebagai penjaga perlu sentiasa peka dengan keadaan kucing kita. Kalau ada yang kita nampak tak kena tu cepat-cepatla bawa pergi vet untuk dapatkan kepastian. Sebab itu, kita galakkan untuk mandulkan kucing bila dah sampai umurnya bagi mengelakkan kejadian seperti ini berlaku. Seeoloknya 6 bulan atau sebelum mereka mengalami on-heat


Jangan tunggu lama kerana ia akan membahayakan nyawa anak bulus kesayangan. 


1 comment:

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.