Breaking

Monday, August 22, 2022

Jangan Sembarangan Klik Link Kalau Nak Akaun Bank Selamat

 

Assalamualaikum. Berat mata membaca berat lagi bahu yang memikul. Dah viral satu Malaysia tentang perkongsian luahan Dr. Rafidah di fb beliau baru-baru ni pasal kehilangan duit dalam akaun bank 'sotong'. Bukan sikit-sikit hilang pulak tu, 13K!  


Yang menyedihkan lagi tu, pemindahan duit dalam akaun bank beliau dibuat tanpa menggunakan sebarang TAC, macam yang selalu kita dapat tu kalau nak transfer duit ke akaun lain. Aku pun pelik jugak, macam mana duit boleh berpindah tanpa dapat TAC?? Selalunya, kita dengar kes akaun kena hack bila kita dapat TAC walaupun tak login akaun pun masa tu. Penggodam akan mesej kita dan mintak TAC kononnya tersilap tekan.


Tapi sekarang diaorang punya jahat dah naik the next level nampak gaya. Lebih rakus dan ganas. Dalam kes Dr. ni, langsung tak mintak TAC alih-alih duit lesap dalam akaun! Allahuakbar .... 13K bukan sikit kak long. Itu pun Dr. kata dah redha. Kalau orang biasa macam kita ni?? Penat lelah orang, keringat dan kudrat empat tulang semua kat situ :'(.




Balik pada cerita tadi. Umum memang dah tahu kalau duit dalam akaun lesap, bank takkan semudah itu nak ganti balik pada pemegang akaun. Kalau baca komen-komen, rata-ratanya memang cakap bank takkan bayar balik. Kira burn. Disalahkan kita pulak sebab tekan link yang bukan-bukan di media sosial. Bagi aku, kalau bank dah tahu dan dapat detect link tu tak selamat kenapa bank tak sekat? Mereka tentu dah tahu itu adalah phishing web kan? Yang orang ramai persoalkan sekarang adalah tahap keselamatan akaun bank tu yang membolehkan pemindahan duit secara banyak dalam satu hari boleh terjadi tanpa apa-apa syak wasangka.


Ada juga yang berkongsi pengalaman dengan bank lain, kalau ada pemindahan duit secara banyak dan meragukan, pihak bank sendiri akan call pemegang akaun tersebut untuk buat pengesahan. Bagi aku, itu adalah satu effort yang baik dari pihak bank. Kita yang tengah buat kerja tak tahu apa-apa, dalam masa yang sama duit dalam bank lesap! Sedih weiiiiii!


Bila kita daftar online banking kat handphone, maknanya, kita percaya tahap keselamatan sistem apps yang menjaga duit kita. Bila dah jadi macam ni dan bank tak nak bertanggungjawab atas alasan kita yang tekan link dulu, jadi bunyinya bank macam nak 'lepas tangan'. Save at your own risk!


So pengajaran yang boleh kita amik, berhati-hati ketika melayari sosial media. Jangan klik sembarangan link yang meragukan. Buang sikit curiosity tu. Jangan percaya bulat-bulat apa yang ada di fb, ig, tiktok, twitter dan sebagainya. Takda sapa yang akan tolong kita kalau duit dalam akaun dah lesap, apatah lagi bank.


Lagi satu yang kita kena selalu alert dan beringat, kalau buat fpx payment jangan terburu-buru. Layout laman web bank mesti mintak username dahulu. Lepas tu akan keluar gambar security yang minta kita sahkan. Lepas tu baru dia minta password. 


sumber : fb Johan Mohamed

 

Macam yang kat atas ni, kita boleh nampak dia mintak username dan password serentak! Itulah tandanya korang sedang menghampiri lubang scammer. Cepat-cepatla keluar dari situ. Kalau korang pergi isi jugak kemudian dia keluar error, suh isi semula itulah maksudnya akaun korang berjaya digodam menggunakan keylogger. Lepas tu duit dalam akaun pun wassalam.


Online banking pun dah tak selamat sekarang. Abis takkan nak delete semua apps bank dan buat urusan di kaunter je lepas ni? Bank-in duit pun guna CDM? Naya pak karim lagutuuuu! Benda semua hujung jari dah sekarang. Tapi inilah risikonya bila tahap sistem sekuriti online banking teruk. 


Haramjadah 'toyol' siber!

No comments:

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.