Breaking

Friday, February 16, 2024

Bye Assunta, Bye Taman Petaling!

 

Dari tadika sampai la ke sekolah rendah sampai la ke sekolah menengah, setelah 12 tahun anak-anak aku bersekolah di PJ akhirnya aku amik keputusan untuk tukarkan sekolah mereka di KL tahun ini. 


Perancangan nak tukar sekolah tu memang ada dan dah lama nak buat, tapi aku asyik bertangguh. Urusan persekolahan anak-anak memang aku yang uruskan dari dulu sampai sekarang. Jadi, nak tukar sekolah pun aku jugak yang kena turun naik PPD dan sekolah diaorang.


Memandangkan kakak dah Form 5 tahun ni, dia kerap mengadu penat bila balik dari sekolah sebab terkejar-kejar nak mengulangkaji. Jarak sekolah antara PJ dan KL pun agak jauh, kalau jalan jem mau sejam baru sampai umah.


Dulu aku keje waktu pejabat, bolehlah hari-hari hantar dan amik anak-anak dari sekolah.Tapi sejak aku keje syif ni aku lebih banyak masa di KL dan kalau anak-anak hari pergi sekolah means aku kena ulang alik KL-PJ setiap hari. Makan minyak, makan masa, makan tenaga jugak!


Fikir punya fikir, aku nekad tukarkan diaorang sekolah dekat dengan rumah. Lalu, minggu akhir Januari aku pergi ke pejabat sekolah kakak dan adik untuk ambil borang pertukaran sekolah. Kakak dan adik tidak bersekolah di sekolah yang sama ye. Kakak di SMK Assunta dan adik di SMK Taman Petaling. 



Kenapa tak sama sekolah?


Sekolah kakak ada dua sesi pagi dan petang. Sekolah adik hanya satu sesi je. Bila kakak dah Form 3 adik baru Form 1 dah tentu sesi persekolahan mereka takkan sama kalau satu sekolah. So, aku asingkan supaya mereka boleh balik sekolah pada waktu yang sama. Menyenangkan untuk aku ambil dan hantar mereka juga. Bayangkan kalau sorang sekolah pagi, sorang sekolah petang. Kena ulang alik KL-PJ berapa kali satu hari? Keghingggggg minyak kereta wak! hahha...


Tahun ni kakak dan adik Form 5 dan Form 3, jadi diaorang sesi pagi. Oh sekolah baru diaorang ni pun rupanya satu sesi jugak rupanya haha. 


Bila dah isi borang, aku lampirkan salinan yang diperlukan macam IC kakak dan adik, IC aku dan encik suami, sijil nikah dan bil elektrik. Memandangkan aku tukar sekolah dari PJ ke KL, maka aku kena pergi ke PPD Bangsar/Pudu untuk hantar borang tukar. 



Alhamdulillah pihak sekolah Assunta dan Taman Petaling saaaaaaaaangat membantu memudahkan urusanku. Dalam 2 hari je aku dah pergi ke PPD hantar borang. Jawapan dari PPD pulak kena tunggu 5/2/2024. Berdebar rasa macam aku pulak yang tukar sekolah haha.


Dah dapat surat kelulusan dari PPD, aku bawak anak-anak daftar di sekolah baru. Minggu tu minggu terakhir sebelum cuti Chinese New Year. Kakak dan adik pun dah dapat tahu kelas masing-masing. Kini semuanya dah selesai, so nanti bukak sekolah dan sesi baru kakak dan adik akan bersekolah di sekolah yang lebih dekat dengan rumah. Diaorang memang nervous tapi insyaAllah semua itu dapat diatasi. 




Semoga anak-anak ibu terus cemerlang walau dimana jua berada!

No comments:

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.