Breaking

Monday, May 20, 2024

Tak Seronok Di Sekolah Baru?

 

Sejak kakak dan adik bertukar sekolah dari PJ ke KL bulan Februari yang lepas, aku takut jugakla kalau diaorang susah nak menyesuaikan diri di sekolah baru ni. Maklumla, separuh dari usia kecil (dari tadika ke sekolah menengah) mereka banyak dihabiskan di Petaling Jaya walaupun kami tinggal di KL. 


Aku risau juga kalau diaorang akan bertukar jadi introvert sebab ini kali pertama diaorang masuk sekolah menengah campur. Dah la tak kenal siapa-siapa pun kat sekolah tu. Sebab tu sebulan yang pertama, aku sering bertanya samada mereka ok ke kat sekolah tu? Cikgu dan kawan-kawan baru ok ke? Faham ke cikgu mengajar? Ada ke kawan yang mengusik? Makanan kantin ok ke? dan bermacam lagi soalan.




Tapi kalau tengok gambar kat atas ni siapa-siapa pun boleh agak samada diaorang happy dan bahagia ke tak kat sekolah baru tu hahaha. Disebabkan sekolah dekat dengan gerai jual makanan, boleh dikatakan hari-hari diaorang 'pau' aku hahaha! 

Walaupun aku ni orang lama yang tinggal di kawasan tu, tapi sumpah aku baru tau gerai makanan tepi jalan tu jual makanan goreng-goreng yang sedap giler! Budak-budak sekolah memang akan mengerumuni gerai-gerai tu untuk mengisi perut selepas waktu sekolah.

Baru-baru ni juga, adik ada bagitau yang kantin sekolah ada jual waffle RM3. Okla tu kan, harga rahmah. Aku marah juga kalau dia selalu beli nugget atau ayam goreng atau sosej je waktu rehat. Sejenis tak suka makan nasi berlauk ni payah!





Selain tu, diaorang cepat buat kawan. Alhamdulillah anak-anak aku takdala introvert sangat rupanya hahaha. Aku tanya juga cikgu mengajar korang faham ke. Alhamdulillah diaorang faham. Kalau tak faham tanya, jangan buat diam je.

Kawan-kawan ada gak yang mengusik. Maklumla, sekolah campur lelaki dan perempuan memang yang lelakinya gemar mengusik dan menyakat terutama budak-budak baru. Aku anggap itu lumrah untuk kenal-mengenal antara satu sama lain. Jangan lelebih dah la.

Overall, diaorang memang happy kat sekolah kat baru. Kakak bagitau dia terpilih dalam sukan lontar peluru mewakili rumah sukan. Adik pulak dapat masuk perbarisan kawad rumah sukan. Memang dia suka kawad haha.

Hari-hari ada je cerita lucu dari sekolah yang adik bawa balik. Aku pun tak risau sebab diaorang dah pandai bawa diri di sekolah baru. Untuk kakak, ini tahun terakhir di sekolah menengah. Kena fokus lebih untuk SPM.

Untuk adik, ada 2 tahun lagi insyaAllah di sini. Mesti akan ada banyak lagi memori dan kenangan yang dapat dilakarkan di sekolah ni.


No comments:

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.