Breaking

Saturday, June 29, 2024

Sebelum & Selepas Check-Up Mak

 

Kalini giliran aku balik bawak mak pergi check-up di klinik. Pagi tu selepas hantar anak-anak ke sekolah, kami terus pecut balik ke kampung untuk mak. Perjalanan dari KL ke Melaka tak lama memandangkan hari bekerja jadi highway tak berapa jem. Satu kelegaan!


Mak dah stenbai dengan bakul berisi ayam kampung di hadapan rumah. Mak kata sebelum pergi klinik moh le kita pergi jual ayam-ayam ni dulu.





Kat pakcik ni la kami selalu bawak ayam kampung untuk dijual. Sebelum ni kami pergi di satu kedai lagi di Ayer Molek, tapi yang ni bayaran dia elok sikit la hehe. 

Dah setel ayam, baru kami pergi ke kk Ayer Molek. Macam biasa waktu pagi begini ramai pesakit sedang menunggu giliran untuk dapatkan rawatan. Mak kena jumpa doktor, maka 2 jam disini tak lari.





Satu yang aku perasan perubahan di kk ni, preskripsi ubat dah tak ditulis dengan tangan tapi diprint melalui komputer. Kemudian di kaunter farmasi, preskripsi ubat tu disemak semula dalam komputer farmasi bagi mengesahkan jenis ubat yang bakal diterima.

Walaupun barisan agak panjang dan menunggu sedikit lama tapi demi untuk memastikan ubat yang diterima betul, maka usaha ini aku hargai.

Dah setel ubat, barulah kami beransur pulang. Perut dah lapar!




Waktu makan! Kami singgah di medan selera Semabok. Pelbagai hidangan lauk makan tengahari ada disini. Pilih je la yang mana satu diidamkan. Mak dah nampak lauk nangka masak lemak, itulah dituju dulu hehe.


Alhamdulillah keputusan darah mak haritu menunjukkan bacaan darah tinggi, kencing manis, kolesterol dan kreatinin yang baik dan masih dalam kawalan. Maka, doktor suruh kekalkan ubat yang ada. Syukur sangat! Moga mak diberikan kesihatan yang baik dan berpanjangan selalu.



5 comments:

  1. Biasa dah tu kalau check up mesti lama menunggu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan..pergi pagi ikut waktu appoinment pon kurang2 2 jam baru habis hehe

      Delete
  2. camtu la kalo ke kk.. dh sinonim dgn menunggu.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...klinik dan menunggu berpisah tiada haha. Tapi kita ok je sebab yang lain pun menunggu juga :)

      Delete

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.