Breaking

Showing posts with label Tips Di Jalanraya. Show all posts
Showing posts with label Tips Di Jalanraya. Show all posts

Tuesday, June 07, 2022

Tuesday, June 07, 2022

Simbol-simbol Di Dashboard Kereta Yang Perlu Kita Tahu!


Assalamualaikum! Jarang aku nak kongsikan post dari FB kat blog tapi yang ni aku fikir sangat bermanfaat dan kita sama-sama boleh hafal segala signal yang ada terutama kat dashboard kereta kita kan. Kadang-kadang kalau signal yang jarang jumpa tu memang aku tak tahu apa maksudnya. So moh le kita menelaah maksud simbol-simbol di bawah ni.




 1. Lampu brek tangan

Jika lampu ini menyala, ia menunjukkan bahawa brek tangan pada kereta anda masih digunakan. Tetapi jika brek tangan dilepaskan dan lampu masih menyala, ia menunjukkan bahawa minyak brek kenderaan anda sudah kurang atau terdapat masalah mekanikal pada sistem brek ini.

2. Lampu check engine

Lampu ini menandakan sistem pada kereta ada masalah dalam bahagian enjin. Jika lampu ini menyala dan kenderaan tidak dapat dihidupkan, maka terdapat masalah pada sistem enjin kenderaan anda. Hubungi bengkel pengeluar kenderaan anda untuk proses baik pulih.

3. Lampu bateri

Apabila lampu ini menyala, ini bermakna bateri kenderaan anda telah kehabisan kuasa atau rosak. Gantikan segera dengan bateri yang baru.

4. Lampu ABS

Sistem brek ABS (Antilock Braking System) mempunyai peranti kompleks yang tugasnya adalah untuk mengelakkan roda daripada terkunci apabila membrek.

Jika simbol ini muncul apabila anda menekan brek, ini bermakna sistem ini sedang berfungsi mengawal tayar daripada terkunci semasa sedang membrek.

Tetapi jika lampu ini menyala apabila anda tidak membrek, ini bermakna terdapat masalah pada komponen ABS dan anda harus hantarkan kepada pakar untuk pemeriksaan atau pembaikian.

5. Lampu Traction Control System

Traction Control System (TCS) atau sistem kawalan cengkaman adalah sistem yang bertanggungjawab mengawal tayar anda daripada hilang cengkaman semasa memecut atau menekan minyak di permukaan kurang cengkaman.

Lampu dengan ikon kereta tergelincir ini akan menyala jika TCS dimatikan (secara manual), dan akan berkelip semasa sedang berfungsi.

6. Lampu amaran bahan bakar

Pada sesebuah kereta biasanya terdapat penunjuk jumlah bahan api. Penunjuk bahan api ini hadir dalam beberapa bentuk, antaranya ialah dalam bentuk meter, rajah atau jarum. Tetapi jika bahan api terlalu sedikit dalam kereta anda, lampu amaran ini akan menyala ataupun berkelip.

7. Lampu amaran tali pinggang keledar

Jika lampu amaran ini berkelip, maka ia menandakan bahawa tali pinggang keledar tidak dipakai oleh pemandu atau penumpang dalam kereta.

Biasanya pada sesetengah kereta, jika tali pinggang keledar tidak dipakai dalam masa yang lama, lampu amaran ini bukan sahaja bekelip, malah ia akan diikuti dengan bunyi amaran.

8. Lampu amaran suhu enjin

Jika lampu amaran ini warna biru, ia menandakan bahawa suhu enjin tidak cukup panas untuk memulakan operasi. Hendaklah anda memandu perlahan dahulu dan tidak melakukan pecutan mendadak.

Sekiranya lampu warna merah, ia bermakna bahawa tangki radiator dan enjin kereta anda terlalu panas. Jadi, sebaiknya anda perlu segera mematikan enjin kenderaan untuk biarkan ia sejuk atau lakukan pemeriksaan.

9. Lampu amaran aras minyak enjin

Lampu amaran ini bermaksud kuantiti minyak enjin. Sekiranya semasa memandu dan lampu merah pada simbol ini bernyala, ianya bermaksud enjin anda kekurangan minyak hitam/minyak enjin. Tambahkan minyak enjin yang baru sebelum meneruskan perjalanan anda.

10. Lampu amaran EPS (stereng kuasa elektrik)

Lampu amaran EPS (stereng kuasa elektrik) akan menyala jika kunci diputar ke posisi On dan sepatutnya terpadam selepas enjin dihidupkan.

Jika ia masih menyala, ia bermaksud sistem stereng kuasa elektrik mengalami masalah, yang mana petandanya ialah stereng terasa sangat berat untuk dipusingkan.

11. Lampu amaran beg udara SRS

Jika anda dapati lampu amaran SRS menyala, sila bawa kereta anda ke pusat servis pengeluar kenderaan anda yang terdekat kerana lampu amaran ini bermaksud beg udara kereta anda bermasalah.

Jangan ambil risiko kerana beg udara mungkin tidak berfungsi dengan sepenuhnya jika berlaku kemalangan atau lebih teruk lagi, meletup secara tiba-tiba. Bawa kereta anda untuk pemeriksaan secepat mungkin.

12. Lampu amaran pintu kereta

Sebelum memulakan perjalanan, pastikan lampu amaran ini tidak menyala. Lampu amaran ini menandakan bahawa terdapat pintu kereta anda yang masih tidak ditutup dengan rapat.

13. Lampu ECO

ECO adalah singkatan kepada Ekonomi, jadi ini bermakna lampu ini menandakan bahawa pemandu sedang memandu dengan penggunaan bahan api yang lebih efisien.




Sumber : Kucing Gemok Channel

Wednesday, May 07, 2014

Wednesday, May 07, 2014

Jenis-jenis Pemandu Kurang Ajar Di Jalanraya.


Assalamualaikum!

Setiap hari pun aku melalui benda yang sama di jalanraya. Memang hari-hari jumpa sikap pemandu yang kurang beradab macam ni. 

Kadang-kadang aku rindu pada tempat keje aku dulu kat Kuantan. Takda jam teruk dan tak perlu sumpah seranah dalam kereta kerana marahkan pemandu lain. Tenang je rasa tengok pokok bergoyang sambil angin menyapa pipi hehehe.

Tapi, tu semua dalam mimpi je la. Realitinya, aku di tempat yang jauh berbeza dan hari-hari pun kena struggle berjuang di jalanraya supaya selamat sampai rumah.

Wednesday, December 18, 2013

Wednesday, December 18, 2013

Respon Terhadap Kenaikan Tol

Assalamualaikum!~


Jika anda seorang pengundi berdaftar dan pengguna lebuhraya tegar, maka keputusan anda pada PRU lalu telah berjaya 'mengubah' corak pengurusan kewangan negara dalam hal berkaitan tol.

Wednesday, June 19, 2013

Wednesday, June 19, 2013

Adakah Ini Sikap Anda Ketika Di Jalan Raya?

Assalamualaikum!~

  • Memandu perlahan di lorong kanan - hohohoho ini boleh mengundang pencemaran bunyi (hon)! Dah tau lorong paling kanan untuk kelajuan maksima, dia bantai meronda 50km/j (maksima 90km/j). Ko nak makan angin duk lorong kiri la beb! Orang macam ni bukan takat kasi hon je, kasi high-beam dengan cucuk angin sekali baru ada akai.

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.