ruangiklan
ruangiklan

Tuesday, October 30, 2012

Jogging Malam..Sihat Ke?

  4 comments    
categories: ,

Assalamualaikum!


Haaaaaa entri kali ni untuk mike2 yang suka kuar malam atau jogging malam atau lepak kat luar waktu malam atau yang sewaktu dengannya. 

Selalunya, kebanyakan orang (yang dikatakan normal) akan melakukan aktiviti di siang hari. Pegi sekolah, pegi pasar, pegi pejabat dan sbgnya. 


Dan, pada sebelah malamnya adalah waktu untuk berehat di rumah.

Tapi untuk zaman sekarang ni, dah jadik terbalik nampaknya..siang malam pun kiter perambat anak bini/laki kiter kuar malam hehehe. Apatah lagi kiter memang suka makan kat luar atau sekadar melepak2 dengan member.

Dan sudah menjadi trend untuk orang2 yang bekerja di siang hari mencergaskan tubuh mereka dengan berjogging di waktu malam di taman2 dan tepi jalan. 

Tapi sihatkah jogging di waktu malam?? 


Tumbuh-tumbuhan mengeluarkan O2 pada waktu siang kerana adanya matahari untuk membantu proses fotosintesis dan penghasilan protein dan hormon. 

Pada waktu gelap atau malam, tumbuhan terus memerangkap O2. Waktu ini tumbuh-tumbuhan akan mengeluarkan CO2 melalui proses yang disebut respirasi

Ader yg tak faham ker? Maaflah bahasa SAINS akak ni serabai macam orang dia jugak hehe. 

Kalu dalam bahasa biasa ni, siang pokok mengeluarkan O2, malam pokok mengeluarkan CO2

So, kalu difikirkan balik biler kiter kuar malam untuk jogging atau pegi makan kat warung terutama bawah pokok dah tentu bukan O2 yang kiter sedut tapi CO2 yang kiter 'telan' heeeee.  

Jadi, dah tentula tak bagus kalu kiter menyedut CO2 kan heee. 

Hebatkan ciptaan Allah? Setiap sesuatu itu diciptakan ada sebab dan kegunaannya. 

Hah, malam ni try la bernafas bawah pokok bersama teh tarik dan roti canai pastu korang bagitau korang semakin sihat ke dak?hehehe...*macamla aku tak kuar malam* huweekkkk~


4 comments:

  1. hehe...paham2..ni pasal proses fotosintesis..

    ReplyDelete
  2. bagi anne, malam utk berehat.. siang pun malas nak jog, apa lagi malam.. haha.. tapi tengok orang korea suka jog malam.. hehehe..

    ReplyDelete
  3. Kat kawasan perumahan saya ni ramai beno yg jogging waktu malam.. dah mcm trend pulak. Mcm2 org ni...

    ReplyDelete

Apa kata korang?

Note: only a member of this blog may post a comment.

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.