Breaking

Sunday, May 31, 2020

Saturday, May 30, 2020

Saturday, May 30, 2020

PKPB 2 | 30 Mei 2020


Assalamualaikum! Timbul pula info palsu yang tersebar luas di WhatsApp tentang pembukaan sekolah semula pada Jun ini. Pihak Kementerian Pendidikan Malaysia telah pun menafikan wujudnya takwim persekolahan seperti yang disebarkan.

Oleh itu, orang ramai diminta tidak mempercayai info palsu ini dan sentiasa mengikuti rapat kenyataan media dari KPM sekiranya terdapat maklumat dan pengumuman terbaru mengenai pembukaan sekolah.


Friday, May 29, 2020

Friday, May 29, 2020

PKPB 2 | 29 Mei 2020


Assalamualaikum! Hari ini Dato Seri Ismail Sabri mengumumkan kapasiti bagi penumpang dalam kenderaan tidak lagi terbatas hanya pada 4 orang. Untuk kenderaan kereta, kapasiti penumpang adalah 4 orang tidak termasuk pemandu. Manakala, untuk kenderaan MPV kapasiti penumpang adalah 6-7 tidak termasuk pemandu.


sumber : malaymail

Thursday, May 28, 2020

Thursday, May 28, 2020

PKPB 2 | 28 Mei 2020


Assalamualaikum! Seramai 4399 PATI yang ditahan di ketiga-tiga depoh tahanan imigresen telah selesai menjalani ujian saringan Covid-19. Sehubungan itu, KP Kesihatan berkata selain demam, batuk dan selsema pesakit Covid-19 juga mengalami kelesuan dan hilang deria baru.

Jadi, walaupun tiada gejala seperti demam, selsema dan batuk pesakit yang disahkan positif Covid-19 akan mengalami lesu badan dan hilang deria bau dan rasa.

sumber : MalaysiaGazette

Wednesday, May 27, 2020

Wednesday, May 27, 2020

PKPB 2 | 27 Mei 2020



Assalamualaikum! Pengumuman dari Wisma Putra untuk warganegara Malaysia yang ingin pulang dari luar negara. Mereka masih wajib menjalani proses kuarantin selama 14 hari setibanya di tanahair tapi 50% kos kuarantin akan ditanggung sendirian berhad bermula 1 Jun 2020.

Walaubagaimanapun, respon yang diterima dari rakyat berbeza dan kebanyakannya tidak bersetuju kerana bukan semua mereka yang terkandas di luar negara itu dari golongan berada. Ada yang ke luar negara atas urusan kerja dan tidak boleh pulang sebelum 1 Jun 2020 kerana masalah tiket dan lapangan terbang yang masih ditutup untuk sebarang penerbangan.

sumber : fb wismaputra

Tuesday, May 26, 2020

Tuesday, May 26, 2020

PKPB 2 | 26 Mei 2020


Assalamualaikum! Sudah dua hari KKM mencatatkan lebih dari seratus kes baru Covid-19 dengan hari ini sebanyak 187 kes baru direkodkan.

Dari 187 kes itu, 10 merupakan kes import dan dari 177 kes, hanya 4 kes melibatkan warganegara direkodkan. Manakala selebihnya adalah kes baru warga asing membabitkan tiga kluster dan kluster tapak pembinaan.

Monday, May 25, 2020

Monday, May 25, 2020

PKPB 2 | 25 Mei 2020


Assalamualaikum! Percubaan merentas negeri pada Hari Raya pertama masih juga dilakukan oleh sebahagian warganegara yang ingin pulang ke kampung.

Namun, ketegasan pihak polis menyaksikan lebih 214 kompaun dikeluarkan semalam sementara 14 kompaun individu dikeluarkan kerana melanggar SOP.

Untuk makluman, ziarah raya hanya dibenarkan pada Hari Raya pertama saja. 


Monday, May 25, 2020

Fesyen Baju Raya 2020


Assalamualaikum! Walaupun tak balik kampung, walau hanya beraya di rumah sendiri, baju raya mesti ada! Tahun ni bersempena Covid-19 dan kerana kena keja hari raya, maka fesyen baju raya tahun ni unik sikit.

Tahun ni adalah tahun yang paling banyak aku beli baju raya. Memang 'invest' betul dalam baju raya dan tudung raya. Cukup merbahaya shopping online ni kan hahaha, pantang klik je. Tapi aku bukan beli yang mahal-mahal, sekadar murah dan selesa untuk dipakai dirumah.


Saturday, May 23, 2020

Saturday, May 23, 2020

PKPB 2 | 23 Mei 2020


Assalamualaikum! Sehari sebelum Hari Raya Puasa, satu lagi kluster baru dikesan iaitu di Depot Tahanan Imigresen Semenyih dengan 21 kes positif dicatatkan dan yang lain masih menunggu keputusan.

Sementara itu, KKM menasihatkan orang ramai agar beraya di rumah bersama keluarga sahaja untuk lebih selamat. Bagi yang berada dekat dengan ibubapa di kampung, penjarakan sosial masih diwajibkan dan tiada bersalaman atau bersentuhan dengan warga emas. 



Saturday, May 23, 2020

Dodol MAMA mesti ada!


Assalamualaikum! Kurang sehari lagi kita nak sambut raya. Mesti ramai yang tengah sibuk cari barang basah nak masak juadah hari raya kan. Orang nismilan panggil Hari Mantai. Tambah pula kita tak dapat balik kampung raya kali ni sebab Covid-19 jadi setiap keluarga nak tak nak kena masak juadah hari raya sendiri di rumah.

Kalau ikutkan hati ni memang nak balik kampung, tapi apakan daya mak dan abah dah tua tak sanggup nak risikokan diaorang dengan Covid-19. Tambah pula sekarang ni, ramai yang positif Covid-19 tapi tak bergejala. Jadi aku amik keputusan, takpelah ... kita beraya di KL je la tahun ni. Dah reda ni semua, kita balik kampung.


Friday, May 22, 2020

Friday, May 22, 2020

PKPB 2 | 22 Mei 2020


Assalamualaikum! Hari ini kes baru Covid-19 meningkat sedikit dengan 78 kes dicatatkan berbanding 63 kes yang sembuh. Walaupun kerajaan membenarkan aktiviti ziarah-menziarahi pada hari raya pertama, tapi nasihat KKM pada orang ramai untuk sentiasa membuat penjarakan sosial dan elakkan dari bersalaman dan bersentuhan harus dipatuhi semua.

Larangan kebenaran merentas negeri telah berkuatkuasa semalam, maka tiada lagi kebenaran diberikan hatta kepada suami isteri yang duduk jauh. Beribu kenderaan diarah berpatah balik dan ada yang dikompaun, namun tetap berdegil untuk meneruskan perjalanan.

Paling menarik, semalam tiga orang penunggang basikal yang cuba merentas negeri dari Ampang ke Jelebu turut dikompaun dan diarah berpatah balik. Mereka bertiga gagal mengemukakan sebab munasabah dan tiada kebenaran dari polis untuk merentas negeri. Kalau kereta pun tak dibenarkan, basikal apatah lagi!


Friday, May 22, 2020

Rezeki Ramadan Kali Ini


Assalamualaikum! Dah lama tak masuk mana-mana contest atau cabutan bertuah. Dalam tempoh PKP ni pun masih diberikan rezeki untuk menang hadiah. Semua ni rezeki anak-anak. Mula-mulanya sekadar nak 'cuci mata' tengok tudung raya hehe. 

Lepas 'cuci mata' mula la rambang mata tengok tudung bawal pelbagai corak ni. Dari sinilah aku kenal apa itu design kaca pecah, merak crown, full keliling, manik tabur, dokoh, merak vvip, dua tingkat, tiga tingkat, mak datin, bapak datin! Datuk datin je takda lagi haha. 

Bila dah berkenan, mula la nak beli hehe. Dah lama tak tambah koleksi tudung bawal. Aku pun ada dua orang anak perempuan, elok la kalau tambah sikit lagi kan. Sambil membeli tu, kita masuk la contest dia. Kebanyakan seller rajin buat contest suruh share live video diaorang. Pastu nama kita akan masuk dalam hadiah cabutan bertuah. Dekat nak habis live video, diaorang akan umum pemenang siapa yang dapat tudung bawal free.

Tudung pertama

Thursday, May 21, 2020

Thursday, May 21, 2020

PKPB 2 | 21 Mei 2020


Assalamualaikum! Bila kebenaran merentas negeri dibenarkan untuk kategori tertentu saja, habis semua pakat pulun nak balik kampung. 

Makin dilarang, makin dibagi amaran dan nasihat makin galak masing-masing nak langgar peraturan. Sanggup beratur di balai polis nak minta surat pelepasan sebab nak beraya di kampung. Celah bedah mana yang diaorg tak faham ni??? 

Nah, bermula hari ini kebenaran rentas negeri ditarik balik dan mereka yang mahu pulang ke kampung diarahkan berpatah balik. 


Thursday, May 21, 2020

Rezeki Covid-19


Assalamualaikum! Memang tak dinafikan bila bermulanya PKP 18 Mac yang lalu, ramai peniaga buntu dan risau memikirkan macam mana la nak survive kalau kedai tak dapat dibuka dan perniagaan tak dapat beroperasi macam biasa.

Kalau pembeli risau mana nak cari barang kalau semua kedai tutup, penjual pun risau bagaimana nak jana pendapatan kalau tak dapat berniaga. Pendek kata, memang kehadiran Covid-19 ni lebih menyusahkan dari menyenangkan. Segala jenis perniagaan terbantut dan terjejas.

Bila kerajaan mengarahkan semua kedai dan jenis perniagaan ditutup dalam tempoh PKP 1 hingga PKP 4, para peniaga mula mencari alternatif lain dengan 'buka' kedai mereka secara atas talian atau online. Dan, ternyata pulangannya sungguh lumayan!


Aku sebagai pemerhati dan pembeli juga tidak ketinggalan 'memeriahkan' live video yang dibuat oleh para peniaga di Facebook. Macam-macam jenis produk yang mereka jual. Dari tudung bawal, kain pasang, kain pelikat, baju kelawar, gajet, barang permainan, barang bundle, kasut, blouse muslimah, baju kurung, baju melayu dan banyak lagi.

Lagipun, hari raya bakal menjelang dan peniaga mengambil peluang ini untuk cari pelanggan di alam maya mempromosikan produk masing-masing dengan kreativiti tersendiri. 



Wednesday, May 20, 2020

Wednesday, May 20, 2020

PKPB 2 | 20 Mei 2020


Assalamualaikum! Berita baik untuk team produksi dan para artis tanahair yang menantikan jawapan pasti tentang kebenaran untuk menjalankan penggambaran dalam tempoh PKPB ini. Hari ini, Datuk Seri Ismail Sabri memberikan kebenaran kepada syarikat produksi untuk membuat penggambaran drama atau filem bersyarat, iaitu mengikut peraturan seperti yang ditetapkan :


  • Perbincangan dan ujibakat dijalankan secara atas talian (online)
  • Sediakan rekod perjalanan untuk semua krew dan artis yang terlibat 4 minggu sebelum penggambaran bermula
  • Memastikan tidak lebih dari 20 orang berada di lokasi penggambaran
  • Syarikat produksi perlu melantik penyelia yang bertanggungjawab memastikan SOP dipatuhi di semua peringkat 
  • Bufet tidak dibenarkan, dan makanan perlu dibungkus satu-satu
  • Penata rias atau makeup artist perlu memakai face-shield ketika menyolek artis dan kerap cuci tangan sebelum dan selepas menata rias

sumber : MalaysiaKini

Tuesday, May 19, 2020

Tuesday, May 19, 2020

PKPB 2 | 19 Mei 2020


Assalamualaikum! Semakin menghampiri musim perayaan, semakin ramai yang melanggar peraturan. Hari ni saja berapa ribu kenderaan yang cuba melintasi sempadan negeri untuk pulang ke kampung.

Samada mereka tak faham atau buat-buat tak faham. Barangkali mereka fikir tak mungkin mereka akan ditangkap bila merentas negeri beramai-ramai. 

Dan kalau mereka 'terlepas' dari sekatan polis sekalipun, jangan cepat sangat tersenyum lebar ye. Nantikan 'kunjungan' polis ke setiap rumah pada hari raya nanti.

sumber : malaysiakini
Tuesday, May 19, 2020

Menu Ramadan | Bubur Sumsum


Assalamualaikum! Tak pernah dengar dan tak pernah makan, tapi macam pernah dengar nama tu. First time dapat merasa bubur sumsum ni. Sepanjang hayat tak pernah makan haha. Ingatkan taufufa rupanya bukan ye.

Kebetulan rakan sekerja bawa gi opis, dapat la merasa macam mana bubur sumsum tu. Warnanya putih seperti taufufa dan dimakan dengan gula melaka. Membuatnya bukan mudah sebab kena kacau lama, tapi bila try sendiri rasanya not bad.



Monday, May 18, 2020

Monday, May 18, 2020

PKPB 2 | 18 Mei 2020


Assalamualaikum! Tempoh PKPB yang berkuatkuasa sekarang membolehkan rakyat Malaysia yang perlu keluar bekerja menjalankan tanggungjawab masing-masing. Tapi, ia bukanlah alasan dan peluang kita untuk pulang ke kampung halaman.

Lebih seribu lebih kereta yang ditahan dan disuruh berpatah balik kerana melanggar peraturan merentas negeri tanpa alasan yang kukuh. 

Sunday, May 17, 2020

Sunday, May 17, 2020

PKPB 2 | 17 Mei 2020


Assalamualaikum! Dua berita menarik hari ini. Pertama, satu kajian baru yang dibuat oleh China mengatakan virus telah ditemui dalam air mani bekas pesakit Covid-19, boleh meningkatkan kebarangkalian jangkitan Covid-19 melalui hubungan seks.

Kajian tersebut dijalankan ke atas 38 orang pesakit Covid-19 dan mendapati 6 daripadanya mempunyai air mani positif Covid-19. Daripada 6 pesakit tersebut, 4 daripadanya masih dijangkiti Covid-19 sementara dua lagi telah sembuh.


sumber : webmd

Saturday, May 16, 2020

Saturday, May 16, 2020

PKPB 2 | 16 Mei 2020


Assalamualaikum! Dalam sidang medianya, World Health Organisation (WHO) mengeluarkan amaran dan peringatan bahawa virus Covid-19 yang kini sedang 'menyerang' dunia tidak akan hilang dan kita perlu hidup dengan hakikat tersebut.

Semakin banyak negara yang telah melonggarkan sekatan perintah berkurung namun langkah ini tidak dapat menghentikan pandemik Covid-19. Sekurang-kurangnya, selagi vaksin masih tidak ditemui.

Friday, May 15, 2020

Friday, May 15, 2020

PKPB 2 | 15 Mei 2020


Assalamualaikum! Kaedah norma baru yang dipraktikkan oleh hampir kesemua premis perniagaan bila pelanggan ingin masuk ke kedai antaranya ialah pelanggan perlu menulis nama, no. telefon dan suhu badan pada buku catatan yang telah disediakan.

Langkah ini bagi memudahkan pengesanan kebolehjangkitan Covid-19 kepada pelanggan yang keluar masuk sekiranya ada pesakit yang didapati positif Covid-19 telah berkunjung ke kedai yang sama.

sumber : FB Dr. Rizin Kusop

Thursday, May 14, 2020

Thursday, May 14, 2020

PKPB 2 | 14 Mei 2020


Assalamualaikum! Menteri Keselamatan telah mengumumkan bahawa aktiviti ziarah-menziarahi untuk perayaan Hari Raya Aidilfitri, Pesta Kaamatan dan Hari Gawai dihadkan untuk hari pertama perayaan sahaja. 

Aktiviti merenteras negeri masih tidak dibenarkan, namun merentas daerah dibolehkan. Bagi yang ingin kepastian adakah Putrajaya, Kuala Lumpur dan Selangor dikira sebagai negeri atau daerah, jawapannya ia dikira sebagai daerah maka pergerakan antara ketiga-tiga lokasi ini dibenarkan tanpa perlu memohon kebenaran dari pihak polis.

Semalam, Menteri Hal Ehwal Agama, Senator Datuk Dr. Zulkifli mengumumkan kebenaran bersolat secara berjemaah di masjid-masjid dan surau terpilih dalam zon hijau Covid-19 di Wilayah Persekutuan secara berperingkat mulai esok, Jumaat 15 Mei 2020, dengan bilangan jemaah minimum 3 orang tidak termasuk imam dan tidak melebihi 30 orang.


sumber : mstar

Wednesday, May 13, 2020

Wednesday, May 13, 2020

PKPB 2 | 13 Mei 2020


Assalamualaikum! Sejak kerajaan memberikan kelonggaran PKPB, hampir kesemua sektor dan industri kembali beroperasi namun perlu mematuhi SOP dari KKM. 

Tapi ada juga yang mengambil kesempatan keluar membawa keluarga membeli belah persiapan sempena Hari Raya. Walaupun ia dibenarkan, ibubapa perlu ingat untuk tidak membawa anak-anak kecil mereka kerana selain warga emas dan mereka yang mempunyai penyakit kronik, kanak-kanak juga berisiko terdedah kepada Covid-19.

Apatah lagi sistem imunisasi badan mereka masih lemah dan pemakaian topeng muka pada anak kecil tidak sesuai kerana akan menyukarkan mereka untuk bernafas.

sumber : fb AhmadNaim

Tuesday, May 12, 2020

Tuesday, May 12, 2020

PKP 5 PKPB | Hari ke-56


Assalamualaikum! Hari terakhir PKP Fasa ke-5 menyaksikan kes Covid-19 yang terendah direkodkan semenjak bermulanya penularan wabak itu di negara ini, iaitu sebanyak 16 kes. Tiga kes adalah dari kes import, manakala selebihnya kes tempatan.

Esok bermulanya PKP Fasa 6 sehingga 9 Jun 2020. Sementara itu, kita sentiasa kena beringat, PKPB boleh jadi PKP semula seandainya kita tidak mematuhi peraturan. Penjarakan sosial perlu dipatuhi terutama ketika berada di luar. 


sumber : MKN

Monday, May 11, 2020

Monday, May 11, 2020

PKP 5 PKPB | Hari ke-55


Assalamualaikum! Walaupun kerajaan telah memberi kelonggaran membolehkan ziarah ke rumah sempena Hari Raya asalkan tidak melebihi 20 orang dalam satu rumah, janganlah kita menerimanya dengan mudah. Seperti yang disarankan oleh KKM, penjarakan sosial adalah matlamat utama kita dalam memutuskan rantaian Covid-19.

Justeru, KKM tidak menggalakkan pelawat datang ke rumah sempena raya ini. Dua puluh orang yang dimaksudkan adalah yang terdiri dari kalangan ahli keluarga sahaja. Bukan pelawat luar seperti jiran dan saudara mara. 

Isunya bukan nombor 20 orang, tapi isu dia adalah 20 saudara-mara. Kalau kita lihat, garis panduan KKM yang pertama adalah penjarakan sosial.Jadi nombor itu ialah relatif iaitu bergantung kepada rumah kita. Sekiranya rumah kita kecil, kita kena buat target visiting daripada keluarga kita. Yang kita katakan adalah ahli keluarga, kita bukan katakan pelawat datang ke rumah. Kita tak menggalakkan perhimpunan, kita tak menggalakkan pelawat-pelawat datang ke rumah tapi ini ialah ahli keluarga yang ada 10 orang, ada 15 orang, ada yang 20 orang. - Dr. Noor Hisham


Monday, May 11, 2020

Menu Ramadan | Asam Pedas Petai Ikan Tenggiri


Assalamualaikum! Siapa peminat petai sila angkat tangan! Petai ni sedap makan pedas-pedas kan. Macam buat sambal petai. Tapi kali ni aku teringin nak makan asam pedas petai hehe. Sebenarnya, arini suh cik abg cari bendi, tapi katanya bendi tu dah lisut dan ada kesan orang patahkan hujungnya.

Ni nak bagitau, ada ustaz kabor (nama ustaz lupa dah) sebenarnya haram kita patahkan hujung bendi tu kalau tak jadi beli. Itu dikira sebagai merosakkan barang penjual. Tak boleh kita sesuka hati patahkan hujungnya kemudian letak balik dan ambil yang lain.

Cara aku pilih ialah dengan tengok pada saiz dan 'kelembutan' bendi tu. Aku suka pilih saiz sederhana dan kalau picit sikit dia lembut. Bendi besar-besar ni biasanya liat.


Sunday, May 10, 2020

Sunday, May 10, 2020

PKP 5 PKPB | Hari ke-54


Assalamualaikum! Sah PKPB akan dilanjutkan sehingga 9 Jun 2020. Perjalanan rentas negeri masih tidak dibenarkan namun pergerakan dalam daerah yang sama dibolehkan. Bagi suami dan isteri yang tinggal berjauhan ketika PKP ini, mereka dibenarkan rentas negeri untuk pulang bertemu pasangan.

Terbaru, PKPD telah dilaksanakan di PJ Old Town membabitkan tiga zon. PKPD ini dibuat susulan kes positif Covid-19 yang dicatatkan di kawasan tersebut telah mencapai sebanyak 26 kes. Seramai 2900 penghuni yang terlibat dan proses saringan akan mengambil masa lebih kurang 10 hari.



Sunday, May 10, 2020

PKPD | PJ OLD TOWN Kena Lockdown!


Assalamualaikum! Terkejut aku bila cik abg bagitau pagi ni yang PJ Old Town kena lockdown. Dah la dekat ngan opis dan sekolah anak. 

Tapi kes baru Covid-19 di Pasar Basah Old Town dah naik sampai 27, maka tak hairanlah PKPD dilaksanakan di sekitar kawasan tu.

Saturday, May 09, 2020

Saturday, May 09, 2020

PKP 5 PKPB | Hari ke-53


Assalamualaikum! Hari ini tiada sidang media oleh KP Kesihatan, Dr. Hisham kerana beliau dan petugas kesihatan diberikan cuti sebelum kembali bertugas esok.

Moga Allah kurniakan kesihatan kepada semua petugas kesihatan di negara kita.


Friday, May 08, 2020

Friday, May 08, 2020

PKP 5 PKPB | Hari ke-52


Assalamualaikum! Tak sabar nak tunggu pengumuman PM samada kita akan kena sambung PKP ke tidak selepas 12 Mei ni. Ada yang berpendapat PKP akan dan patut disambung. Apapun keputusannya, semua bergantung kepada perkembangan kes Covid-19 setiap hari, dan setakat ini kita berjaya mengawal penularan wabak virus bila kes baru hari ini masih dua digit.

Tapi orang kita memang agak payah nak amalkan norma baru bila berada di tempat awam. Kalau ada yang ikut pun, hanya dua tiga kerat je. Pakai mask memang semua pakai, tapi bersesak bersentuh berkerumun di satu tempat itu masih juga terjadi walaupun dah banyak kali disuruh jaga jarak sosial.


sumber : FB Dr. Hisham
Friday, May 08, 2020

Shopee | Tiktok Bunny Hat With LED


Assalamualaikum! Tercari-cari aku hadiah apa aku nak bagi kat dua orang budak bertuah ni. Birthday bulan Mac aritu, tapi disebabkan PKP tak boleh keluar rumah maka tak sempat lagi nak cari hadiah. 

Bab mencari hadiah ni memang la kelemahan aku. Bukan aku tak tahu diaorang mengharapkan hadiah apa, tapi aku cakap nak benda tu kena kerja dulu. So, nak mencari hadiah selain dari apa yang mereka nak tu memang tak berdaya aku nak mikir.

So, sekarang ni kan ada sale kat shopee so aku skrol la apa benda yang boleh aku jadikan hadiah untuk budak-budak bertuah ni. Kot-kot la ada yang buat diaorang berkenan, aku belikan tu je.

Thursday, May 07, 2020

Thursday, May 07, 2020

PKP 5 PKPB | Hari ke-51


Assalamualaikum! Tak sampai seminggu PKPB dilaksanakan dah ada Kluster Pusat Membeli Belah. Dari 436 yang disaring 10 daripadanya disahkan positif Covid-19 dan 79 lagi masih menunggu keputusan.

Dari 10 yang positif tu, 9 adalah pengawal keselamatan warga Nepal yang bertugas di pusat membeli-belah dan duduk menyewa rumah yang sama di Cheras. Hurmm..

sumber : malaysiakini

Wednesday, May 06, 2020

Wednesday, May 06, 2020

PKP 5 PKPB | Hari ke-50


Assalamualaikum! Pekerja asing buat hal lagi. Dikuarantin pun bagi masalah, walhal kita jaga elok dah kebajikan diaorang. Macam Dr. Hisham cakap dalam sidang media, semua pekerja asing walaupun tiada dokumen perjalanan atau permit, tetap kita akan saring untuk pastikan mereka negatif Covid-19. 

Bukan tu je, kita bekalkan mereka tempat dan makanan sepanjang dikuarantin. Bukan disaring sekali tapi tiga kali! Tu kalau gi hospital swasta, satu swab kena beratus ringgit tau. 


sumber : malaysiagazette

Wednesday, May 06, 2020

Kenyataan Media | Tiada Caj Tambahan Untuk Peminjam Yang Memilih Moratorium


Assalamualaikum! Minggu lepas ramai yang tak puas hati tentang kenyataan yang dibawa keluar oleh Bank Negara Malaysia (BNM) berhubung caj faedah yang bakal dikenakan pada peminjam high purchase (sewa beli kenderaan) konvensional dan shariah yang memilih moratorium selama 6 bulan.

Memang terduduk makcik kiah bila dengar pengumuman tu. Walaupun makcik kiah terima Bantuan Prihatin Nasional (BPN) tapi dua bulan je dan makcik kiah takda kerja tetap. Ansuran bulanan kereta pun tak lepas bayar, inikan pula caj tambahan.


Wednesday, May 06, 2020

Kalau aku boleh ulang balik UPSR ...


Assalamualaikum! Cita-cita aku dulu nak jadi cikgu. Teringin nak mengajar anak murid dalam kelas. Subjek yang aku suka ialah Matematik, walaupun dulu aku selalu gagal atau dapat markah cukup-cukup makan je kertas Matematik SPM peperiksaan awal dan akhir tahun huhu. Tapi dari kegagalan tu lah akhirnya aku berjaya dapat A2 untuk Matematik SPM 2000. Bila dapat A terus jatuh cinta dengan subjek ni. Baru sedar Matematik ni senang je janji kita fahamkan soalan. Tak faham soalan yang aku asyik gagal tu huhu.

Tapi sehebat-hebat aku merancang, rupanya tiada 'jodoh' aku dalam bidang perguruan. Rezeki aku dalam bidang meteorologi namun bila dah ada anak ni aku dapat kejar semula cita-cita aku nak jadi guru, walaupun hanya sekadar guru di rumah :).

Tuesday, May 05, 2020

Tuesday, May 05, 2020

PKP 5 PKPB | Hari ke-49



Assalamualaikum! Semalam KP Kesihatan ada buat pengumuman tentang pemberian cuti rehat kepada petugas kesihatan selepas lima bulan bertugas tanpa henti sejak penularan wabak Covid-19.


MasyaAllah...lima bulan! Satu tempoh yang cukup lama namun mereka kuat bertahan walaupun diduga pelbagai kerenah dan cabaran. Penat jangan cakapla. Kita yang dah terkurung di rumah  selama sebulan lebih ni pun dah jiwa kacau dek kebosanan.


sumber : HM
Tuesday, May 05, 2020

Menu Ramadan | Resipi Bubur Chacha


Assalamualaikum! Masa kecik-kecik selain bubur lambuk, inilah bubur yang menjadi kegemaran dan kewajipan setiap kali datang bulan puasa. Bubur chacha yang paling sedap dah tentu yang mak masak. Tapi anaknya tahu makan je masa tu hehe.

Untuk Ramadan tahun ini, aku kena buat sendiri sebab tak boleh balik kampung kan. Bukan aku tak nak buat dari dulu lagi, tapi peminat bubur chacha dalam rumah ni hanya aku sorang je. Bila teringin kita pun cari la kat bazar tapi hampa, tiap kali beli tiap kali tu lah tak menepati piawaian yang kita nak.

Ada yang kuah cair dan tawar. So, kali ni aku buat sendiri. Masak sikit tapi puas hati boleh makan ulang-ulang dan tahan 2-3 hari kalau letak dapat peti sejuk.



Monday, May 04, 2020

Monday, May 04, 2020

PKP 5 PKPB | Hari ke-48


Assalamualaikum! Hari ini bermulanya Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang memberi kebenaran kepada sektor ekonomi dan industri untuk memulakan operasi mengikut SOP. Seperti yang dijangka, orang ramai mula keluar bagi memenuhi tuntutan kerja. 

Dalam tempoh PKP yang kita telah lalui dan sedang lalui sekarang, pemandangan orang beratur itu telah menjadi salah satu norma baru dalam kehidupan. Kenapa aku cakap norma baru? sebab kaedah beratur tidak berapa digunapakai dalam kehidupan biasa kita sebelum ini. Kalau ada pun beratur ketika di sekolah dulu.

Antara pemandangan orang beratur yang kita telah lihat ialah beratur ketika mengambil duit BPN di bank, PATI beratur untuk dibawa ke depo imigresen, beratur ketika hendak masuk ke pasaraya dan lain-lain.



Monday, May 04, 2020

Luahan Hati Courier/Runner Penghantar Barang



Assalamualaikum! Astaghfirullahalazim...kenapa aniaya orang macam tu sekali. Tahu la awak shopping banyak kat Shopee, Lazada segala. Tapi jangan buat adik-adik courier/runner kita macam hamba abdi pula. Mana la diaorang tak 'angin' bila diperlakukan macam tu. Melampau sangat!

Waktu bulan puasa tahun lepas takda kecoh sangat walaupun time tu pun banyak barang nak kena pos, tapi tahun ni disebabkan PKP orang tak boleh keluar beli barang. Maka, perkhidmatan penghantaran barang menggunakan courier/poslaju/runner menjadi pilihan utama.

Walaupun diaorang dah share video, gambar tentang lambakan parcel yang 'tersangkut' di pusat sorting, tapi masih ada yang merungut barang lambat sampai. Nak buat macam mana adik kakak abang, barang yang nak di hantar memang banyak tak terkira! Lebih 700+ parcel setiap hari.


                    sumber : fb tokansate


Typical Malaysian.
Courier/runner sampai rumah, bagi hon. Tak keluar. Tekan bell. Takde bell, kita panggil. Tak jawab, kita call. Tak jawab call kita jalan. Lepas tu complain barang lambat sampai. Courier/runner tak attempt.
Kami kejar masa. Ada yang dah nampak kita. Bangun, panggil bini die suruh bukak pagar. Dah la hujan. Kami basah lokos dekat luar. Kau selamba delay kerja kami. Kau delay, barang orang lain pun delay. Barang orang lain lambat sampai, orang lain complain kami tak guna. Kau yang tak guna menyebabkan kami nampak tak guna.Sebenarnya dalam hati memang nak campak barang tu dekat muka kau bang. Dah bagi barang kau tenung macam kami tukang angkat najis. Terima kasih pun tak. Serius cakap, makin kurang berkemampuan/miskin makin kurang adab. Pengalaman ni sendiri yang hadap. Memang patut la rezeki kau sempit bang.
Ade yang call balik, tapi kami dah keluar area. Dah jauh. Bile tanya kenapa tak jawab call 7 kali tadi ? Die cakap tengah tido. Nak suruh kita pulak patah balik hantar barang. Haa akak tido la kak sampai kiamat. Maaf. Esok lusa kalau jalan lagi, insyaallaah kami hantar.
Kepada customer, yang kejar barang. Kami jalankan amanah. Tapi bukan amanah anda seorang. Beratus amanah kami handle seorang, satu hari. Maaf kalau terlambat.
Satu parcel, upah tak sampai rm2. Tak dapat bagi kemewahan. Kami cuba cari rezeki halal je. Tak payah buat muka “ customer always right “ dengan kami. Tak boleh bawak masuk syurga.
Salah sikit kau hembus. Effort kami kau pandang sinis. Anda duduk rumah, kami hantar. Tapi bila kami dah sampai tu keluar la hanat ! Call tu angkat. Dah la rumah takde bell. Terpekik terlolong panggil dekat luar. Anjing sebelah yang menyahut. Takkan nak bagi anjing tu receive ? Anjay.
Lagi satu, dah tau PKP. Kau letak alamat office tu kenape ? Lepastu menggelatat suruh re-route pergi rumah. Nak hari tu jugak. Rumah kalau belakang office takpe. 18km jauh. Ingat sorang runner/courier sorang cover satu daerah ke satu hari ?
Ade pulak yang call/mesej bos semalam marah-marah. Hari ni mesej tanya bos ade kerja kosong ke untuk adik die. Kau rase ? Kau tau malu ke tidak ? Kau sekolah ke tidak ? Lulus SRP ke tidak ? Nak kami buat video ke tidak ? 🤣.

Macam-macam pesen perangai orang kita ye. Yang call berkali-kali tapi tak angkat, yang tunggu bini buka pintu padahal adik courier menunggu dalam hujan lebat luar dan macam-macam lagi gelagat yang diaorang terpaksa hadap hampir setiap hari.

Kalau pelanggan pun ada komplen terhadap adik-adik courier kita, mereka juga boleh meluahkan benda yang sama terhadap kita. Paling tak boleh terima, letak alamat office tapi suh hantar sampai ke rumah. Apekejadahnya tu?? Serius ar...aku pun redha je kalau barang lambat sampai, asal jangan hilang di tengah jalan sudah.

Aku pun ada shopping sikit kat Shopee baru-baru ni, dan kebetulan adik courier tu call aku tak angkat. Kemudian aku call balik, dia cakap dia dah berada di luar kawasan aku. So, aku cakap takpe dik nanti datang sini balik hantar sekali lagi. Dia ok, aku pun ok. Alhamdulillah barang sampai dengan selamat. 

Tak perlu kita demand sangat la time PKP macam ni. Kena saling memahami dan bertimbangrasa la. Diaorang hantar barang bukan untuk kita sorang yang nak kena patah balik tu. Paling penting, adab tu mesti dijaga. At least cakap terima kasih. Jangan senyap atau terus tutup pintu. Lagi satu, kalau tak nak barang kita delay, hantarlah guna alamat rumah. Orang dah call atau ketuk pintu tu bukak la cepat. 

Kita mudahkan orang lain, Allah mudahkan untuk kita.



Love,

Hanim

Sunday, May 03, 2020

Sunday, May 03, 2020

Fasa 4 PKP | Hari ke-47


Assalamualaikum! Hari ini kes baru naik lagi tinggi berbanding semalam. Menjelang PKPB yang dikuatkuasakan esok, peningkatan kes ini dilihat agak membimbangkan. Dari 122 kes, 52 kes adalah kes import manakala 70 adalah kes tempatan. Seperti kata Dr. Hisham, virus ini tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Oleh itu warga emas, bayi dan kanak-kanak serta mereka yang mempunyai penyakit kronik lebih mudah terdedah dengan risiko jangkitan.

Warga emas dinasihatkan supaya kekal duduk di dalam rumah dan elakkan dari keluar sekiranya tiada tujuan yang penting dan jelas. Elakkan 3C ini :

  • Crowded space - kawasan yang sesak
  • Confined space - tempat yang terkurung
  • Close conversation - perbualan/percakapan pada jarak yang dekat

Kluster Pasentran, Kluster Sendayan, Kluster Selayang, Kluster Gereja Kuching, Kluster Petugas Kesihatan Kuching semuanya merekodkan pertambahan kes baru Covid-19 hari ini.

Lebih membimbangkan, telah wujud kluster baru ketika ini iaitu, Kluster Tapak Pembinaan Kuala Lumpur yang mencatatkan kes Covid-19 sebanyak 28 kes. Siasatan masih dijalankan.


                         sumber : SH

Sunday, May 03, 2020

Foodpanda Tawarkan Contactless Delivery Untuk Pesanan Makanan Dari Rumah


Assalamualaikum! Seperti saranan Ketua Pengarah Kesihatan kita, Dr. Hisham Abdullah mengatakan bahawa langkah proaktif bagi memutuskan rantaian jangkitan Covid-19 selain dari penggunaan topeng muka dan hand sanitizer adalah dengan mengelakkan kontek fizikal secara terus dengan orang lain. Oleh itu, semua restoran dan kedai makan ditutup kepada orang awam seluruhnya.

Since kita tak boleh makan di dalam restoran, tentu semua orang akan buat pesanan makanan dari rumah. Untuk tujuan itu, foodpanda telah menetapkan polisi "Contactless Delivery" bermula 18 Mac 2020 sepanjang PKP ini untuk para pelanggannya bagi mengurangkan risiko jangkitan Covid-19. Cara ini sekaligus juga dapat melindungi "rider" dan pelanggan dan penghantaran makanan ke rumah menjadi lebih selamat dan cepat.

Kita yang duduk di rumah hanya perlu pesan makanan secara ONLINE FOOD DELIVERY dan boleh maklumkan pada "rider" untuk buat "Contactless Delivery". Cara ini adalah sebagai langkah berjaga-jaga bagi memastikan tiada kontek secara terus antara "rider" dan pelanggan. 

    sumber : google

Saturday, May 02, 2020

Saturday, May 02, 2020

Fasa 4 PKP | Hari ke-46


Assalamualaikum! Buat pertama kalinya dalam tempoh 16 hari kes baru Covid-19 hari ni catat sebanyak 105 kes. Dari 105 kes tu 94 adalah kes tempatan manakala hanya 11 kes import.

Kes baru hari ini didapati dari tempoh PKP 1,2&3 sebelum ini. Namun ini jelas menunjukkan bahawa kita masih belum bebas dari Covid-19. Penularan wabak dikalangan rakyat masih boleh berlaku.

Saturday, May 02, 2020

4 Mei 2020 | Peluang & Risiko


Assalamualaikum! Semalam PM mengumumkan kelonggaran bagi beberapa sektor awam dan swasta beroperasi semula bermula 4 Mei 2020. Syarikat-syarikat besar dan kecil dibenarkan dibuka semula dengan syarat mengikut SOP yang dikeluarkan KKM.

Untuk rakyat marhaen, PKP tetap berkuatkuasa tapi Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) akan memberi sedikit kelonggaran untuk mereka keliar bekerja. Namun balik kampung dan keagamaan masih tidak dibenarkan. 

Kes pertama, semalam petang aku nak gi cari kuih muih buat berbuka puasa. Since kat kawasan rumah ni tiada yang meniaga melainkan KFC, MCD, kedai kek dan kedai mamak jadi aku pergi ke kawasan 'jiran' sebelah iaitu Ampang Hilir.

Friday, May 01, 2020

Friday, May 01, 2020

Fasa 4 PKP | Hari ke-45


Assalamualaikum! Tak tahu nak respon macam mana dengan pengumuman PM harini. Rata-rata mempunyai pendapat berbeza dalam kelonggaran yang diumumkan. Kita dah masuk fasa ke-4 PKP dan betul kes baru kita konsisten dua digit sejak minggu lepas.

Ramai kan yang dah tahu bermula 4 Mei 2020, hampir semua sektor akan beroperasi semula tapi dengan SOP yang ditentukan oleh KKM.

Walaupun bukan semua sektor tapi kelonggaran ini diberikan berikutan kita telah rugi RM63 billion sepanjang PKP dilaksanakan. Ekonomi negara perlu dijana semula dan beberapa sektor perlu beroperasi.


Friday, May 01, 2020

Menu Ramadan | Resipi Ayam Goreng Mamak


Assalamualaikum! Kali ni resipi dari air tangan cik abg. Dua hari pertama Ramadan dia masak aku tak amik gambar, merajuk terus dia sebab aku amik gambar menu aku masak je hehe. Ok ok, kali ni aku share resipi terus kat blog! Lagi pun benda sedap, kena la share kan ;)

Aku kalau goreng ayam salut kunyit je. Yang simple. Tapi cik abg suka salut tepung la, rempah la. Itu style dia goreng ayam. Kali ni dia masak ayam goreng mamak. Sebiji rasanya macam kat kedai mamak! 


Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.