Breaking

Thursday, April 30, 2020

Thursday, April 30, 2020

Fasa 4 PKP | Hari ke-44


Assalamualaikum! Hari ke-44 PKP, ni kalau dalam berpantang dah boleh 'merdeka' dah ni haha. Boleh makan macam biasa dan keluar rumah. Tapi sayang, kita semua perlu 'berpantang' keluar rumah untuk dua minggu lagi. Kelmarin kerajaan beri kebenaran boleh keluar dua orang sekali. Dalam isu ni banyak pendapat berbeza, ada yang setuju ada yang tidak setuju. Yang memerlukan keluar dua orang sekali atas sebab-sebab munsabah dan keperluan mendesak boleh je diterima.

Tapi ada juga yang tidak setuju kerana menjadikan keadaan sesak dalam pasaraya/kedai dan sebagainya. Apapun, kedua-duanya ada asas dan perlu dipertimbangkan. So, nak selamatkan diri kalau nampak tempat tu ramai orang jangan lah masuk. Larilah pergi tempat lain.

Anyway, alhamdulillah Kedah dah diumum sebagai zon hijau hari ni. Nampaknya ada perkembangan positif setiap hari. Cuma setiap hari ada je kes baru dan hari ni catat 2 kematian. Moga lebih banyak lagi tempat tiada kes baru Covid-19 dan diisytihar zon hijau.


Thursday, April 30, 2020

Menu Ramadan | Resipi Sotong Sumbat



Assalamualaikum! Tiap kali Ramadan datang, menu sotong sumbat memang menjadi kewajipan buat keluarga Haji Hashim dan Mak Eton. Dari zaman budak-budak sampai dah kahwin anak dua sekarang ni, menu sotong sumbat memang antara makanan kegemaran aku ketika berbuka puasa. 

Ada orang panggil sotong sumbat ni ketupat sotong. Mana-mana pun boleh janji hasil kejadiannya sama hehe. Ni nak pecah rahsia, kita first time masak sotong sumbat ni (haha). Selama ni mak Eton yang masak, tapi sejak PKP ni takleh nak balik kampung kan, dah tu bulan puasa pulak nak tak nak kena masak sendiri la.


Wednesday, April 29, 2020

Wednesday, April 29, 2020

Fasa 4 PKP | Hari ke-43


Assalamualaikum! Mulai hari ini, setiap isi rumah boleh keluar dua orang sekali untuk pergi beli barang. Bermaksud dua orang dari satu rumah boleh keluar untuk beli barang keperluan. Tapi jarak pergerakan masih dalam lingkungan bawah 10km.

Anyway, walaupun ada penurunan kes sepanjang minggu ni dan mencatat bawah 100 tapi kita tak boleh senyum lagi. Walaupun angka turun ke dua digit tapi kes baru masih lagi dicatatkan bermaksud ada lagi orang di luar sana yang berkemungkinan positif Covid-19. Apatah lagi Dr. Hisham mengesahkan tadi ada 30 strain baru dari virus Covid-19 yang telah dikesan!

sumber : thevocket.com

Wednesday, April 29, 2020

Bertugas ketika PKP


Assalamualaikum! Sekejap je kita dah masuk fasa ke-4 PKP ye. Yang memang kena keluar bekerja memang kata sekejap, tapi yang duduk terkurung di rumah rasa macam lambat benor masa berlalu kan. Kalau rumah jenis landed-house ada pagar takpela boleh keluar ke halaman bermain. Ni kalau rumah jenis 'atas kayangan', takda balkoni, takda tanah memang bosanla terperuk saja ye tak.

Tapi biarlah bosan asalkan selamat di rumah. Biar terkurung di rumah jangan terkurung di wad hospital. 


Tuesday, April 28, 2020

Tuesday, April 28, 2020

CoVID-19 | Hari ke-42 PKP


Assalamualaikum! Hari ini hari terakhir fasa ke-3 PKP. Kes baru Covid-19 hari ini pun terus mencatat penurunan dan banyak tempat sudah diumumkan sebagai zon hijau. Tapi ia bukan bermakna kita sudah berjaya melawan Covid-19 sepenuhnya dan bukan juga bermakna kita boleh keluar melakukan aktiviti seharian seperti biasa.

Selagi vaksin Covid-19 tidak dihasilkan, selagi itulah kita tidak boleh menjamin bahawa kita telah menang melawan Covid-19. Hatta kalau kita sudah pulih sepenuhnya pun, negara-negara jiran kita seperti Thailand dan Singapore masih dalam tempoh PKP dan melanjutkan PKP sehingga bulan Jun.

Semalam dua lagi pasar basah di PJ diarah tutup sebab ada peniaga disitu disahkan positif Covid-19. Satu kat pasar Taman Megah SS24 dan satu lagi pasar Jalan Othman (PJ Old Town).


Tuesday, April 28, 2020

Tiga menu ringkas berbuka puasa


Assalamualaikum! Since tiada bazar Ramadan tahu ni, kenalah masak sendiri. Hari pertama dan kedua Ramadan, cik abg jadi chef di dapur menyediakan juadah berbuka puasa. 

Hari ketiga dan keempat, giliran aku pulak sediakan makanan berbuka. Menu hari ketiga takda nasi hehe. So, aku gorengkan kuey tiow kerang. Kebetulan rezeki dapat kerang hari tu, terus cik abg beli sekilo. Walaupun kecil tapi cantik isinya.

Monday, April 27, 2020

Monday, April 27, 2020

CoVID-19 | Hari ke-41 PKP


Assalamualaikum! Sepanjang tempoh PKP ni, macam-macam ragam macam-macam pesen perangai baik dari warga asing mahupun dari orang tempatan yang dibongkarkan.

Yang ingkar PKP satu hal. Yang menghina frontliners satu hal. Yang minta layanan 'first class' dari kerajaan satu hal jugak. Yang demand nak lebih pun isu tak setel lagi. Tup tup aku terbaca pasal seorang pesakit Covid-19 warga emas yang sepatutnya dah discharge dua hari lepas tapi meninggal dunia di hospital.

Yang buat aku sedih tu arwah dah disahkan negatif Covid-19 selepas buat ujian swab. Pihak hospital call waris untuk datang ambil arwah tapi.... Allahuakbar 😭😭😭😭😭😭😭


sumber : fb

Monday, April 27, 2020

Shopee | Sambal Malas & Sambal Gila Dari Betty's Kitchen


Assalamualaikum! Alhamdulillah syukur kita dah masuk dalam bulan Ramadan 1441H. Walaupun tahun ni kita berpuasa dalam suasana ujian Covid-19 yang masih berpanjangan dari bulan Januari, tapi aku sangat bersyukur masih diberikan kesempatan untuk merasai nikmat Ramadan yang sangat-sangat dirindukan dan dinantikan oleh seluruh umat Islam di dunia.

Mesti kita semua ada persiapan untuk Ramadan ni kan. Selain niat nak perkemaskan ibadah dan menambah pahala, mak-mak macam kite ni mesti fikir nak masak ape la untuk berbuka dan bersahur nanti. Dah la hari-hari time PKP ni mak-mak asyik masak je kan. Aku pun cemuih makan lauk sendiri haha. Nak membeli kedai tak bukak. So, aku kena ada lauk back-up!

Sunday, April 26, 2020

Sunday, April 26, 2020

CoVID-19 | Hari ke-40 PKP


Assalamualaikum! Sayu Ramadan kali ini terasa sungguh bila masjid-masjid dan surau-surau ditutup. 

Bila tengok gambar yang dikongsikan di IG Dr. Zaharuddin ni lagi bertambah sayu dan sedih. Selalunya setiap tahun dalam bulan Ramadan kita dapat tengok para jemaah mengerjakan tawaf mengelilingi Kaabah, namun tahun ini Kaabah sepi tanpa ibadah tawaf.

Pun begitu, solat terawih berjemaah dibuat disitu dengan jemaah yang sedikit. Macam Dr. Zaharuddin cakap, barangkali mereka yang dibenarkan solat disitu mungkin telah disaring terlebih dahulu.


Saturday, April 25, 2020

Saturday, April 25, 2020

Bila suami memasak ....


Assalamualaikum! Sejak dilaksanakan PKP ni, aku dan cik abg bergilir masak di dapur. Tapi kalau aku penat sangat maka cik abg la amik alih. Ada masa aku terlajak tido (haha) so dia la yang tolong masakkan lauk.

Kali ni dia masak lauk ayam. Aku keje siang, so untuk makan tengahari lauk anak-anak dia lah yang uruskan di rumah. Balik rumah buka pintu semerbak harum bau dia. Bila ditanya lauk apa ni, dia jawab dia pun tak tahu. Belum ada nama lagi katanya.

Friday, April 24, 2020

Friday, April 24, 2020

CoVID-19 | Hari ke-38 PKP


Assalamualaikum! Masuk PKP ke-3 makin ramai yang tak patuh pada perintah kawalan pergerakan. Kereta makin banyak di jalanan macam dah hari biasa aku tengok.

Sekarang timbul pulak masalah PATI langgar arahan PKP dengan meniaga dari depan rumah. Macam-macam perangai la diaorg ni!


sumber : fb
Friday, April 24, 2020

Ramadan 1441H & CoVID-19



Assalamualaikum! Alhamdulillah walaupun kita berpuasa Ramadan di dalam suasana kemelut Covid-19 sehingga terpaksa berhadapan dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dah masuk Fasa ke-3, namun umat Islam masih kuat semangat dan tak sabar nak hidupkan Ramadan di rumah masing-masing.

Terasa kelainan berpuasa pada tahun ini. Yang pastinya, kelainan ini bukan yang kita dambakan. Perubahan yang bukan kita impikan untuk tahun 2020. Jauh dari keluarga/suami/isteri/anak/cucu. Tiada kemeriahan suasana bazar Ramadan, masjid-masjid dan surau-surau tidak dapat diimarahkan dengan ibadah solat wajib, solat sunat Terawih dan qiamulail. Besar dosa kami ya Allah ....😭

Thursday, April 23, 2020

Thursday, April 23, 2020

CoVID-19 | Hari ke-37 PKP


Assalamualaikum! Hari ini adalah hari terakhir bulan Syaaban dan esok kita semua umat Islam akan mula berpuasa seperti yang telah diumumkan tadi. Berpuasa dan menjalani ibadah di bulan Ramadan dengan situasi wabak Covid-19 sekarang bukanlah apa yang kita dambakan tapi ia juga tidak terjangka. Segalanya Allah punya daya dan kuasa.

Apapun, aku tak expect PM akan buat pengumuman tentang PKP bakal dilanjutkan. Aku ingatkan sekadar ucapan selamat menyambut Ramadan dan nasihat berkaitan PKP. Tapi seperti orang lain, aku juga memang dah jangkakan PKP akan dilanjutkan, tunggu PM umumkan je.

Thursday, April 23, 2020

'Mahal'nya Ustaz Ebit Lew


Assalamualaikum! Macam-macam hal la. Orang kita ni memang busuk hati tak habis-habis. Baik orang biasa, baik ustaz, baik PU atau apa saja la label syok sendiri yang diaorang ada. Sana sini berdegang canang dosa orang macam diri tu maksum sangat ye bhai!

Lagi kau kecam, lagi hebat kau dapat kecaman balik. Orang time macam sekarang ni nak tengok, nak rasa aura positif dan baik je. Aura dengki busuk hati mengecam orang lain buat orang menyampah meluat orang tak suka tau dak. Ustaz sama ustaz pulak tu! Heyyy bengong berganda-ganda. Kami yang orang biasa pun geleng kepala dengar. 

Besar sangat ke dosa UEL pada orang yang mengecam dia tu? Kalau kau tak boleh setuju atau support apa dia buat, kau senyap boleh tak. Yang menderma tak bising, kau yang tak menyumbang satu sen pulak yang nak canang haram halal orang.


sumber : fb UEL

Wednesday, April 22, 2020

Wednesday, April 22, 2020

CoVID-19 | Hari ke-36 PKP


Assalamualaikum! Syukur alhamdulillah Perlis dah diumumkan sebagai zon hijau hari ini. Semalam Pasar Besar Selayang dikenakan PKPD selepas mencatat kes Covid-19. Tentera telah dikerahkan pasang kawat duri keliling kawasan sama seperti di Royal Mansion dan Malay Mansion. 

First, kena ingat satu benda. Kad UNCHR tu hanya terpakai di pintu imigresen je, bukan lesen untuk dapat hak keistimewaan di negara ini. 

sumber : fb KMNH
Wednesday, April 22, 2020

Motivasi bekerja ketika PKP


Assalamualaikum! Kalau kau dah ada satu habit mengunyah ketika bekerja, memang susah nak hilangkan, betul tak hehe. Dia ada dua, tak berhenti bercakap dan tak berhenti mengunyah haha. Takyah cakap orang lain la, diri ni pun kuat mengunyah jugak.

Lalu macam mana nak kurus? macam mana nak hilang buncit di perut ni? paha pun dah takda 'social distancing' ni hahaha! Asyik mengunyah je, tapi itulah terapi kebosanan ketika bekerja. Ngadap komputer berjam-jam memang boleh buat kita lapar. Nak berborak pun orang opis hour semua work from home je time PKP ni.


Tuesday, April 21, 2020

Tuesday, April 21, 2020

CoVID-19 | Hari ke-35 PKP


Assalamualaikum! Saat kita diulit lena, dunia telah melakar sejarah buat pertama kalinya. Pagi ini, harga minyak US jatuh dibawah paras $0 iaitu dalam kira-kira -$37 setong. Negatif ok..negatif!

Tak pernah terjadi dalam sejarah dunia harga minyak boleh jatuh ke paras negatif. Adakah harga minyak dunia jatuh itu satu benda yang baik? Adakah harga minyak kita turun itu satu perkara yang positif? Aku nak terangkan secara teknikal pun aku tak tahu, tapi korang boleh rujuk https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10220325031409601&id=1043785278 untuk bagi fahamkan keadaan sekarang.

sumber : astroawani

Tuesday, April 21, 2020

Adakah PKP penyebabnya?



Assalamualaikum! Dah masuk PKP fasa ke-3, moga semuanya sihat dan baik-baik belaka. Moga sihat fizikal, mental dan rohani. Luar dan dalam. Ye la time PKP ni memang sesuatu yang sukar untuk semua orang. Tak boleh keluar, tak boleh berkumpul, tak boleh melakukan urusan seperti biasa macam dulu.

Jujur, aku mengaku aku juga terkesan dengan PKP. Fasa pertama dan kedua aku ok lagi, tapi masuk fasa ketiga seperti terumbang-ambing sedikit. Nak kata stres terkurung, takda yang berubah sangat pun. Aku kena juga keluar pergi bekerja.

Nak kata tak cukup makan, alhamdulillah walaupun tak mewah tapi barang asas dapur cukup. Cuma hati tu rindu nak balik kampung. Rindu nak naik bas macam dulu. Rindu nak bawa mak pergi Family Store beli barang. Mujurlah bulan awal bulan Mac aritu aku sempat balik jenguk mak dan abah, kalau tak lagi tak stabil emosi aku ni.


Monday, April 20, 2020

Monday, April 20, 2020

CoVID-19 | Hari ke-34 PKP


Assalamualaikum! Syukur alhamdulillah kes baru Covid-19 dalam tiga hari berturut-turut ni ada penurunan. Perkembangan yang cukup memberangsangkan walaupun kita belum boleh lagi menarik nafas lega.

Dr. Hisham cakap walaupun tiada lagi kes baru dan PKP ditamatkan, kita tetap perlu hidup dengan 'New Normal' iaitu tiada bersalaman, tidak berkumpul secara beramai-ramai dan jaga penjarakan sosial sehingga vaksin Covid-19 berjaya dihasilkan.

sumber : malaysiagazette
Monday, April 20, 2020

Pancake PKP


Assalamualaikum! Amboiii tak pernah pernah aku buat pancake, tahun ni aku buat. Untuk siapa? untuk anak-anak tersayang la. Tekak nak makan pancake katanye. Omak kau dah la tak berapa pro tapi demi nak memenuhi hajat anak-anak omak ni buat jugak lah. 

Jadi tak jadi, belakang kira. Janji buat dulu.


Sunday, April 19, 2020

Sunday, April 19, 2020

CoVID-19 | Hari ke-33 PKP


Assalamualaikum! Dalam keadaan sekarang dimana satu dunia menghadapi wabak Covid-19 ini, banyak benda yang aku dapat pelajari dari semua ini. Walau pelusuk mana sekalipun kau pergi, kau tetap kena bersyukur dilahirkan sebagai rakyat negara ini.

Kadang-kadang aku terfikir, apa guna label negara maju kalau pemimpinnya tak cakna kebajikan rakyat. Walaupun negara kita bukan negara maju, tapi kerajaan kita sentiasa mengutamakan rakyat. Walaupun PKP dilaksanakan, walaupun kita mempunyai kekangan untuk keluar bekerja mencari rezeki, tapi kerajaan tetap membantu sedaya yang boleh untuk memastikan rakyat cukup keperluan dalam waktu serba mencabar seperti sekarang.

Aku bukan nak 'menjilat' sesiapa, tapi bila siang tadi tengok berita luar negara, bagaimana sebahagian rakyat US yang memprotes di jalanan kerana kerajaan mereka melaksanakan 'lockdown' walaupun satu dunia termasuk rakyat mereka sendiri tahu bahawa US merupakan negara tertinggi di dunia yang mencatatkan kes Covid-19 dan kematian. Aku rasa bersyukur bersyukur bersyukur dilahirkan dan menjadi rakyat Malaysia.



Sunday, April 19, 2020

Status i-Lestari KWSP Sudah Lulus!


Assalamualaikum! Jawapan yang dinanti-nantikan telah pun tiba. Permohonan pengeluaran duit KWSP aku telah pun diluluskan. Syukur alhamdulillah.

Walaupun aku dah lama tak cakna pasal KWSP aku sejak bergelar penjawat awam, dan aku tak tahu sebenarnya berapa yang ada dalam akaun tapi kita cuba juga la untuk daftar. Mana la tau ada baki lagi kan hehe.

Last aku amik tahu pasal KWSP ialah masa pengeluaran duit. Sah je jawatan, aku terus gi KWSP keluarkan. Lepas tu tak pandang dah sebab dah pilih pencen hehe. Rasanya ramai je yang macam aku ni kan haha. Ni pun aku tak tahu berapa aku ada dalam akaun tu.



Saturday, April 18, 2020

Saturday, April 18, 2020

CoVID-19 | Hari ke-32 PKP



Assalamualaikum! Syukur hari ni ada penurunan kes baru CoVID-19. Jumlah kes yang sembuh juga melebihi kes baru. Tapi kan sesetengah orang kat Malaysia ni tak boleh dengar "penurunan". Asal dengar kes turun je diaorang akan keluar beramai-ramai. Asal dengar ramai orang sembuh je mesti akan ada yang mula nak berniaga balik dan sebagainya.

Macam Dr. Noor Hisham cakap la, kita belum kalah dan kita juga belum menang. Jangan ingat bila kes baru menurun, kita kata wabak ni sudah atau semakin pulih. Ingat .... kita masih dan kena terus berjuang sehingga betul-betul disahkan bebas CoVID-19!



Saturday, April 18, 2020

Donat PKP



Assalamualaikum! Oh yess oh yesss, eksperimen donat aku berjaya juga akhirnya! haha. Anak dara sulung tu banyak nau hajat dia sejak dua menjak ni. Nak makan roti jala la, pancake la itu la ini la. Hari ni dia minta donat untuk berbuka puasa.

So tugas ayahnya lah kena keluar pergi beli mauri-pan. Mauri-pan ni pun sejenis bahan yang sangat laku keras di pasaran sejak PKP ni kan. Kalau tanya kat kedai tu mesti jawapannya dah habis! So kali ni bila tuan kedai cakap ada, terus ayahnya rembat 3 paket. 

Lama gila tak buat donat huhu. Tengok pulak orang dok share kt fb donat masing-masing, teringin juga nak buat sendiri. Mana tau nanti puasa boleh buat lagi kan, dah la takda bazar Ramadan tahun ni :(.

Friday, April 17, 2020

Friday, April 17, 2020

CoVID-19 | Hari ke-31 PKP


Assalamualaikum! Adoiii masuk fasa ke-3 PKP ni makin menjadi-jadi perangai orang kita ye. Lagi kita suh duduk di rumah, lagi diaorang ligat ke sana ke sini ke sana ke sini ke sana ke sini. Ha kan dah tak pasal-pasal aku pun ikut sama rap hehe.

Yang di bandar, keluar tanpa urusan. Jalanraya penuh dengan kereta. Yang di kampung ingat kan terkawal, rupanya sangkaan kita meleset! Apa dah jadi ni? kita berlembut salah, kita berkeras salah. Nasihat, rayuan semua tak jalan ni ....?

Thursday, April 16, 2020

Thursday, April 16, 2020

CoVID-19 | Hari ke-30 PKP


Assalamualaikum! Aktiviti macam biasa hari ni. Kakak ada dua hari lagi nak ganti puasa insyaAllah. Kelmarin dia minta pancake sebagai juadah berbuka puasa. Hari ni sepatutnya buat donat tapi badan terlalu penat, kita tunda ke hari lain. So dia mintak aiskrim vanilla dan bihun goreng untuk berbuka puasa.

Bihun ayahnya gorengkan. Aiskrim ibunya berlari ke pasaraya belikan. Anak punya pasal kan, garang garang pun ibu layankan jugak tekak tu nak makan.


Thursday, April 16, 2020

Terkesima pada Thermomix TM6


Assalamualaikum! Pergh, the latest kitchen 'toy'! Terkesima tengok gajet dapur terbaru di pasaran ni. Walaupun iklan dia keluar dalam musim wabak CoVID-19 ni, tapi sambutan boleh tahan yo. Aku tengok ramai jugak selebriti yang dah mula gunakan Thermomix TM6 ni untuk aktiviti masak-memasak.

Canggih yo. Harganya 4 bulan gaji aku selepas ditolak hutang bank ye hahaha. Tapi bila tengok Chef Anis buat demo masak guna TM6 ni, aku agak terkesima kejap jugak la. Nak pulak tengok video Nabila Huda berjaya buat kuih ketayap @ kuih gulung .... fuh menjadi terus!



Wednesday, April 15, 2020

Wednesday, April 15, 2020

CoVID-19 | Hari ke-29 PKP


Assalamualaikum! Tahun ini dalam sejarah pendidikan negara apabila Menteri Pendidikan mengumumkan hari ini bahawa peperiksaan UPSR dan PT3 2020 dibatalkan akibat wabak CoVID-19. Sementara itu, SPM, STPM, STAM, SVM dan peperiksaan setaranya ditangguhkan ke suku pertama tahun 2021.

Ok la kan, demi kebaikan anak-anak kita juga. Virus CoVID-19 tidak mengenal umur, tua dan muda boleh kena. Buat masa sekarang mungkin inilah langkah terbaik untuk semua.

Anyway, hari ni juga dalam sejarah aku berjaya buat pancake! Ye agak kepoyoan bunyinya di situ kan hahaha. Tapi kegembiraan, keterujaannya rasa macam dapat Thermomix sebiji! muahahaha :p

Tuesday, April 14, 2020

Tuesday, April 14, 2020

CoVID-19 | Hari ke-28 PKP


Assalamualaikum! Hari ni hari terakhir PKP fasa kedua. Esok bermula PKP fasa ketiga, bermaksud tindakan dan penguatkuasaan terhadap pelaksanaan PKP akan menjadi lebih ketat dan tegas. Tadi menteri dah kabor lepas ni pihak polis tidak akan bertumpu kepada denda RM1000 kepada yang ingkar PKP tapi akan direman dan dihadapkan ke mahkamah untuk didakwa. Dari situ, hakim akan memutuskan jenis hukuman yang sesuai.

Bayar seribu tak jadi masalah kot, sebab aku tengok makin ramai yang keluar setiap hari terutama lepas PM umum tempoh PKP dilanjutkan sehingga 28 April ni. Amboiiii seribu tu banyak tau dak. Kalau tak sayang duit sekalipun, sayangla nyawa tu! Nah, sekarang duit tak laku tapi kalau kena cekup terus kena tahan reman woi! 

sumber : fb 
Tuesday, April 14, 2020

Permohonan Baru i-Lestari Untuk Keluarkan Duit KWSP


Assalamualaikum! Kan mudah macam ni. Permohonan baru i-Lestari secara online untuk pengeluaran duit KWSP sudah boleh digunakan. Tak perlu keluar pergi mencari kiosk KWSP untuk mendaftar dan dapatkan nombor TAC. Semuanya sudah siap di hujung jari.

Minggu lepas aku dah hantar permohonan melalui emel, tapi masih belum dapat jawapan. So aku try isi secara online pula. 

Cara Mohon i-Lestari KWSP

  1. Klik https://ilestari.kwsp.gov.my/
  2. Klik "PERMOHONAN BARU"
  3. Isi maklumat diri dengan lengkap dan betul
  4. Klik ✅ pada kotak Terma & Syarat dan Captcha "Saya Bukan Robot"
  5. Klik "Hantar"

Monday, April 13, 2020

Monday, April 13, 2020

CoVID-19 | Hari ke-27 PKP


Assalamualaikum! Harini takda aktiviti sangat selain dari temankan Mira buat homework. Dia tu kena duduk disebelah baru ada semangat nak buat kerja sekolah. 

Time off day sebolehnya aku nak hadkan keluar rumah, kecuali untuk perkara yang penting macam pergi kedai beli barang nak masak dan sebagainya. Tapi, kebiasannya cik abg aku la yang banyak keluar hehe.

Minggu lepas on the way pergi kedai, aku lalu di deretan kedai-kedai yang tutup tidak beroperasi. Tapi dalam selang 4 buah kedai ada hamba Allah letakkan makanan kucing untuk kucing-kucing di sekitar kawasan tu.



Sunday, April 12, 2020

Sunday, April 12, 2020

CoVID-19 | Hari ke-26 PKP


Assalamualaikum! Sebak rasa tengok gambar perkongsian dari fb ni. Ye, kita semua rindukan kehidupan normal sebelum PKP. Rindu untuk bertemu peluk cium ibu dan ayah di kampung. Rindu untuk makan ramai-ramai satu meja. 

Banyak perkara yang kita rindu nak buat benda yang kita tak dapat laksanakan sebelum hadirnya virus meragut nyawa ni. Tapi semua itu takkan tertunai selagi kita tak patuhi PKP dan bantu frontliners kita.

sumber : fb
Sunday, April 12, 2020

Fesyen Baru Raya 2020


Assalamualaikum! Nampak gaya kita akan berpuasa dalam suasana musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) la ye. Puasa dan raya kita pasti takkan sama macam tahun-tahun lepas. Begitulah juga dengan fesyen baju raya tahun ini. Biasanya, 3-4 bulan sebelum puasa kita dah berangan nak pakai baju warna tema apa, corak apa, designer mana, dah start beli kain, atau dah start pilih baju secara online tinggal nak masuk cart dan check-out je lagi kan.

Tapi kali ni, ramai yang dah kongsikan fesyen baru raya untuk tahun 2020, versi CoVID-19 hehe. Tak tahu nak gelak ke nak nangis.

Saturday, April 11, 2020

Saturday, April 11, 2020

CoVID-19 | Hari ke-25 PKP


Assalamualaikum! Sejak pengumuman PM membenarkan beberapa sektor perniagaan seperti kedai hardware dibuka dua kali seminggu, ramai yang memberikan respon berbeza.

Tapi bila kedai gunting dibenarkan beroperasi dalam tempoh PKP ni, rata-rata masyarakat kita tidak berapa setuju dengan langkah tersebut.

sumber : facebook
Saturday, April 11, 2020

Shopee | Blank White Canvas Art


Assalamualaikum! Musim PKP semua pergerakan keluar terbatas. Dah dekat sebulan PKP, bermakna dekat sebulan jugalah dua beradik tu tak keluar rumah. Bila tak keluar, maka perlu diadakan aktiviti dalam rumah supaya tak bosan.

Buat homework saja tak cukup excited untuk diaorang. Kena ada aktiviti sampingan, hobi yang dapat release tension sebab terkurung di rumah. Kakak pernah cakap dia nak mewarna macam dalam video 5-minutes Craft tu, so ibu belikan White Canvas Art ni di Shopee dalam beberapa saiz.

Friday, April 10, 2020

Friday, April 10, 2020

CoVID-19 | Hari ke-24 PKP


Assalamualaikum! Hari ini adalah hari yang dinanti-nantikan seluruh rakyat jelata. Walaupun rata-rata tentu dah tahu kesudahannya dan yakin akan jawapannya tapi debaran nak tahu dari mulut PM sendiri tu tetap ada. 

Tepat pukul 4.00pm kami bersedia menanti depan tv. Dia punya excited tunggu tu macam tunggu pengumuman bila puasa dan bila raya. Bezanya, puasa dan raya kita dah tahu kat kalendar, yang ni takda di kalendar huhu.

Mira antara orang yang teruja tunggu pengumuman PM. Doanya harap janganlah PKP ini disambung. Dia nak pergi sekolah, nak jumpa Sarah. Bosan terkurung dalam rumah lagi katanya. 

Namun, jawapan PM sangat mengecewakan. PKP disambung lagi dua minggu sehingga 28 April 2020. Sebenarnya, kami dah bagi hint lebih awal kat dia, suh dia jangan berharap sangat dapat pergi sekolah dalam waktu terdekat. Tapi dia punya azam dan wawasan sangat tinggi. Kecewa betul dia bila PM umumkan PKP kena sambung lagi. Berlari dia masuk ke dalam bilik bagitau kakaknya hehehe.

Agaknya, Mira sorang je kot kat Malaysia ni yang kecewa PKP disambung lagi haha. Sabar ye sayang, semua ni untuk kebaikan kita. 


Thursday, April 09, 2020

Thursday, April 09, 2020

CoVID-19 | Hari ke-23 PKP


Assalamualaikum! Ada dua topik aku nak share hari ni berkenaan dengan CoVID-19, tapi aku tak nak ulas panjang-panjang sebab jawapan dan fikiran aku sama macam jawapan yang mereka beri.

First, isu pembukaan semula sesi persekolahan...


Wednesday, April 08, 2020

Wednesday, April 08, 2020

CoVID-19 | Hari ke-22 PKP


Assalamualaikum! Satu benda yang kita semua patut kena belajar dan sedar. Tiada yang pasti dalam kehidupan ini, melainkan mati.

Kita takkan boleh yakin seratus peratus yang kita tidak akan terkena wabak CoVID-19 walaupun kita telah berusaha untuk mencegahnya bilamana kita mengambil risiko untuk terdedah kepadanya.

At least itu yang aku dapat simpulkan dari situasi Puteri Aishah yang semalam disahkan positif CoVID-19 di dalam portal berita tempatan. 


Tuesday, April 07, 2020

Tuesday, April 07, 2020

CoVID-19 | Hari ke-21 PKP


Assalamualaikum! Semalam Mira tanya adakah minggu depan dia dah boleh pergi sekolah. Memang budak bertuah ni dah 'pishangg' duduk dirumah sepanjang PKP. Dia bosan bukan sebab takda aktiviti nak buat, tapi dia rindu nak keluar jenjalan.

Sabar ye nak, bila semua orang dah sihat dan tiada lagi PKP kita keluar la ye. Namun, memandangkan setiap hari ada je kes baru dilaporkan dengan kluster baru yang sedang menanti untuk 'meletop' dan pertambahan PKPD di kawasan banyak positif CoVID-19, aku yakin PKP akan dilanjutkan.

Anyway, semalam yang annoying. Annoying sebab apa? Haa netizen ni cepat betul 'tangkap' orang bersalah ye. Ada dua kes annoying yang berlaku semalam.

First, kes #136 yang balik dari Korea dan menyebabkan kluster jemaah tabligh masjid Sri Petaling. Habis semua jemaah tabligh dipersalahkan gara-gara budak ni. Tapi dia tak mengaku dia puncanya, padahal KKM yang kuarkan dulu stetmen tu.

Lagi satu alasan dia tak nak dikuarantin. Tantrum?? Tension?? Ko rase????

Monday, April 06, 2020

Monday, April 06, 2020

CoVID-19 | Hari ke-20 PKP


Assalamualaikum! Jangan menipu! jangan merahsiakan! Disebabkan seorang, habis semua oramg disekeliling mereka turut positf CoVID-19.

Semalam Dato' Dr. Noor Hisham maklumkan ada dua kes yang telah dikesan menerbitkan dua kluster baru. Salah satunya, dari kes #1580 yang baru pulang dari Itali, telah menyebabkan lima kematian sekeluarga dan berpuluh lagi didapati positif. Puncanya? kes #1580 tidak melakukan self-quarantine selepas pulang dari Itali dan pergi kerja seperti biasa.


Sunday, April 05, 2020

Sunday, April 05, 2020

CoVID-19 | Hari ke-19 PKP

Assalamualaikum! Beberapa harini ramai yang mengeluh pasal duit dalam akaun CIMB kena 'sedut' tanpa pengetahuan tuan punya akaun. Ada yang mengatakan ia berpunca dari transaksi 'direct debit' melalui kad debit yang telah dibuat oleh pelanggan.

Aku tak berapa tahu sangat transaksi jenis yang macam ni. Apapun, harap kekalutan ini dapat diselesaikan dengan segera. Dah la sekarang semua orang nak pakai duit, bila kena tolak automatik tanpa diberitahu, mengamuk la orang kan.

sumber : google

Saturday, April 04, 2020

Saturday, April 04, 2020

CoVID-19 | Hari ke-18 PKP


Assalamualaikum! Ustaz/ustazah selalu cakap, dalam setiap musibah itu ada hikmah. Disebalik kegawatan yang kita sedang alami sekarang akibat wabak CoVID-19, masih ada keindahan akhlak insan yang bisa kita lihat di sekeliling kita. 

Tak perlu pergi jauh ke negara lain, di sini di negara tercinta kita masih ada insan-insan yang sejak terjadinya PKP ini telah menunjukkan sifat kasih sayang dan kecaknaan yang begitu mulia dan tinggi pada insan-insan yang terjejas teruk dan kini tiada sumber pendapatan.

Walaupun ada cakap-cakap tidak enak di media sosial tentang insan-insan yang sedia menyumbang ini, tapi mereka tetap jalan terus. Malulah kamu wahai manusia-manusia yang hanya tahu melalak tapi kaki dan tangan itu sedikit pun tidak tergerak untuk buat kebaikan untuk bantu orang lain yang memerlukan di luar sana.


Friday, April 03, 2020

Friday, April 03, 2020

CoVID-19 | Hari ke-17 PKP


Assalamualaikum! Mula aku nak taip takda  yang best arini, tapi sekarang baru aku teringat satu benda! 

Baru-baru ni aku ada beli alat untuk melukis di Shopee untuk kakak dan adik. Tempoh PKP ni memang agak membosankan dan pergerakan keluar pun terbatas. Walaupun masing-masing ada homework tapi ada masa diaorang nak jugak melukis sebagai hobi.

Jadi,  daripada diaorang mengadap gajet biarlah diaorang buat apa yang diaorang suka iaitu melukis dan mewarna.

Thursday, April 02, 2020

Thursday, April 02, 2020

CoVID-19 | Hari ke-16 PKP


Assalamualaikum! Dari semalam, rakyat Malaysia berpusu-pusu masuk laman web LHDN dan i-Lestari. Aku berpusu-pusu nak tebus 1GB internet percuma tapi line bizi yakmat. Berapa kali try masuk asyik loading pastu kuar notification 'try again later'. 

So pagi ni aku try lagi sekali dan alhamdulillah dapat juga tebus 1GB internet percuma tu.


Thursday, April 02, 2020

Jolok buah kelapa!


Assalamualaikum! Baru teringat nak simpan sini satu cerita masa aku balik kampung hari tu hehe. Awal bulan Mac aku ada balik sebelum PKP. Aku balik kampung bukan saja goyang kaki tunggu mak masak. Ada keja aku menanti di situ.

Sebab kerja tu aku je anak yang sanggup dan larat nak buat. Dan aku tak sampai hati nak biarkan mak dan abah buat sendiri. Yang mana aku terdaya aku akan buat dan aku akan pastikan tiap kali aku balik aku buat.



Wednesday, April 01, 2020

Wednesday, April 01, 2020

CoVID-19 | Hari ke-15 PKP


Assalamualaikum! Harini merupakan fasa kedua perlaksanaan PKP seluruh negara. Dalam fasa pertama polis dan tentera boleh berlembut lagi. Masuk fasa kedua yakni hari ni, diaorang akan lebih tegas dan keras. Dalam t.v dah kabo kan, nak keluar rumah, nak bergerak keluar dari kawasan kena ada bukti. 

Kalau kena kerja kena ada surat majikan. Kalau nak pergi ke satu-satu tempat kena ada alasan dan bukti kukuh. Alasan saja memang dia akan cakap, "PUSING! PUSING BALIK!" hahaha. Ko jangan main-main.

Tapiiiii kalau 'ngauman' abg polis pun tak 'jalan', mungkin kita boleh renung dan tenung gambar dibawah ni lama-lama sikit.


Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.