Breaking

Friday, July 12, 2024

Friday, July 12, 2024

Vibe Pasar Sungai Besi

 

Aku cakap kat suami, walaupun aku ni lahir dan membesar di KL tapi aku memang tak pernah sampai di Pasar Sungai Besi, KL ni. Arwah abah mungkin pernah sampai tapi tak selalu. Arwah lebih suka pergi pasar Chowkit atau Pudu.


Satu hari aku tertengok video tt tentang port sarapan sedap di KL, antaranya Pasar Sungai Besi ni lah. Ramai juga komen yang aku baca mengatakan tempat ni lejen dari zaman 80an dan ada beberapa gerai makanan otai yang telah menjual makanan berpuluh tahun disini.


Menarik! So, kami pun sampai disini untuk merasa bagaimana sedapnya.




Ada satu gerai nasi lemak yang jadi pujaan ramai disini Pak Chat kot namanya. Tapi pagi tu aku tak nampak pulak gerai tu bukak. So, takpelah kita try makan mi kari. Alhamdulillah sedap ...telur sebiji ye.





Sebelum balik aku tapau nasi lemak sambal paru dan nasi goreng. MasyaAllah suami pon cakap nasi lemak sambal paru dia sedap dan aku makan nasi goreng, ya Allah memang rasa nasi goreng tahun 90an sedap dia. Betul...aku dah lama tak makan nasi goreng yang rasa dia ada nostalgia 90an haha. 


Cuma tempat makan dia tak berapa banyak bila ramai orang. Memang kena tunggu atau beli bungkus je. Tapi vibe dia .... terbaik!



Monday, July 08, 2024

Monday, July 08, 2024

Bila Anak Langgar Peraturan Sekolah

 

Isu ni dah beberapa hari viral di media sosial, tentang seorang bapa yang mengamuk pergi 'serang' ustaz akibat dikatakan tidak berpuas hati kerana ustaz tersebut telah memotong rambut anaknya tanpa keizinan. Itu satu. Kemudian, bapa itu dikatakan membuat ugutan dan tindakan provokasi terhadap ustaz tu.


Mungkin juga ustaz itu pun ada silapnya tidak memaklumkan tindakan memotong rambut kepada ibubapa murid tersebut, namun perkara ini tidak akan selesai dengan mengamuk secara terbuka, dan akhirnya tindakan sendiri memakan tuan.


Yang buat aku tersedak tu, dia samakan situasi rambut anak dia dengan rambut baginda s.a.w. Aku tak pasti samada dia tahu ke tak budak-budak tahfiz di madrasah ada je yang tak simpan rambut panjang. Ramai je yang mengekalkan rambut pendek, kemas dan rapi. 



Nah tengok bawah!



Kredit kepada empunya gambar. Nah kau tengok! Ni gambar budak tahfiz kategori remaja. Takda pulak aku tengok rambut diaorang panjang sampai bahu? Adakah kita nak cakap diaorang ni tak ikut sunnah Nabi? Celah mana yang kena mengena dengan syurga atau neraka? Jadi anak dia terpaling syurga ke? I don't think so... 


Isu dia sebenarnya, anak kau GAGAL IKUT PERATURAN sekolah. Tu je. Semua ibubapa mesti dah sedia maklum peraturan sekolah tak kira rendah atau menengah, rambut pelajar lelaki MESTI PENDEK DAN KEMAS. Umur bapa ni mungkin dalam lingkungan 40an atau 50an, bermakna dia pernah pergi sekolah dan pernah terikat dengan peraturan sekolah kan?


Dah kalau dia sendiri dulu pun kena ikut peraturan sekolah, apa yang special sangat anak tu sampai boleh bela rambut panjang?? Adakah dia terkena penyakit yang kalau simpan rambut pendek boleh kudung sebelah kaki? atau tiba-tiba jadi sesak nafas? Kot ye ada surat dari doktor mengatakan cenggitu ... barulah berbaloi kau mengamuk sampai macam tu.


Aku tak mahu cerita beza murid dulu dengan sekarang, sebab rata-rata semua orang terutamanya generasi 80an-90an telah merasa pedihnya hidup bila kau sengaja langgar peraturan sekolah. Bukan saja cikgu boleh rotan kau, potong rambut kau, cubit, denda ketuk ketampi dan sebagainya tapi bila mak bapak tahu kau kena 'tiau' dengan cikgu, mak bapak akan 'tambah' lagi sambung di rumah hehe. 


Begitulah jugak aku kena dulu haha. Tapi lepas tu, nak buat lagi tak? Takk! At least aku tahu yang next time kalau aku buat hal lagi atau langgar peraturan sekolah, aku tahu yang bapak tidak akan back-up! So what's the point buat jahat kan?


Lagi satu, macam la kau tak boleh simpan rambut panjang tu lepas habis sekolah. Dah habis SPM besok, kau simpan la rambut tu panjang macam pontianak, takda sapa akan gunting rambut kau dah! 


Kepada ibubapa termasuk aku yang mempunyai anak yang masih bersekolah tak kira rendah atau menengah, tolonglah nasihatkan, peringatkan, beri amaran (jika kau tahu anak kau nakal nauzubillah) pada anak-anak kita untuk sentiasa patuh pada peraturan sekolah. Jangan susahkan cikgu dan pihak sekolah. Kau masuk sekolah tu, jadi murid yang taat, hormati cikgu dan siapkan kerja sekolah yang diberi.


Kita semua tahu nak handle anak remaja bukan mudah. Anak nakal, takmo dengar cakap, suka memberontak itu lumrah dalam proses kita membentuk mereka jadi manusia berguna. Aku sendiri kadang-kadang mengucap panjang walaupun anak perempuan haha.


Moga kita semua diberikan kesabaran yang tinggi dalam mendidik dan mengasuh anak-anak kita agar menjadi keturunan yang berhati baik, berperangai baik, hidup dalam keberkatan dan dipermudahkan selalu. Aamiinnn allahuma amiinn..

Tuesday, July 02, 2024

Tuesday, July 02, 2024

Masuk Bundle Di 2nd Street

 

Biar masa berubah namun taste diaorang kekal dengan keindahan dunia bundle. Butik 2nd Street ni kitaorang dah pernah pergi di cawangan Bandar Utama. Lepas tu kitaorang pergi kat cawangan Newtown PJ yang baru dibuka.


Tapi kalini anak-anak rekomen pergi butik 2nd Street di AU2 Keramat. Butik bundle di tingkat 1 dalam mall Aeon ye, so senang la nak cari parking dan selesa untuk bawak anak-anak jalan dalam mall. Agak besar jugak ruang dalam butik ni ye. Rasanya ini butik kedua terbesar lepas di Bandar Utama. Di Newtown PJ tak besar tapi ada 2 tingkat.









Orang perempuan jangan risau, sini banyak pilihan baju, seluar, skirt, beg, kasut dan jaket. Barang untuk orang lelaki pun ada, untuk kanak-kanak pun ada. Tempat besar, selesa, berekon dan cermin dimana-mana hehe. Tak perlu berlaga bahu walaupun penuh orang dalam kedai.










Masuk je bundle, tiga beranak tu hilang tanpa dikesan! Tahu2 je kat tangan masing-masing dah ada baju, beg untuk dimasukkan dalam bakul haha. Takpela nak, ayah yang bayar hahahahaha!

Ayahnya pun rembat sepasang kasut walaupun dirumah dah berlambak kasut. Pasni jangan tanya kenapa orang pempuan beli tudung banyak walaupun kepala ada satu je.

Aku pun amik sehelai jaket blazer, itu pun ayahnya yang tolong pilihkan haha. Selebihnya aku hanya meronda kawasan dan tengok2 apa yang anak-anak tu pilih. Lepas tu nampak cermin ...selfie haha!






Hampir sejam dalam butik bundle, moh le kita pergi makan  perut pun lapar. Kat dalam aeon mall ni makanan dia tak pernah mengecewakan. Sedap dan harga masih ok lagi la. 

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.