Wednesday, May 01, 2013

# Islam Point Of View

“Tak Reti Bahasa Arab X Leh Masuk SYURGA”

Assalamualaikum!~


gambar hiasan



Ustaz : “Ketahuilah wahai sidang hadirin sekelian bahawa sesiapa yang tak tahu bahasa arab maka dia tak dapat masuk syurga...” 


Para hadirin saling melihat antara satu sama lain dan suasana tiba2 bertukar dengan suara2 yang tak berpuas hati pada apa yang dinyatakan oleh Ustaz tersebut.

Lalu bangun seorang hadirin dan bertanya “Ustaz,tak pernah kami dengar mana-mana guru agama bagitau yang sesiapa yang tak tau bahasa arab tak dapat masuk syurga,,!!Ustaz jangan cakap pakai sedap mulut je nanti kami lapor dgn majlis agama yang ustaz keluar fatwa merapu.”

Ustaz tersebut tersenyum dan berkata : “Sebetulnya perkara ni dah lama dan pasti kamu semua akan bersetuju dengan saya.Bagi mereka yang berusaha mendirikan agama maka pastinya dia akan berusaha untuk tahu bahasa Arab dan biasanya yang tak kisah dengan keadaan tidak tahu bahasa arab adalah mereka yang selalu merobohkan agama..

Bermula dengan niat seterusnya takbiratul ihram,bacaan Al-Fatihah sehinggalah salam kesemuanya di dalam Bahasa Arab.Tiada solat didirikan menggunakan bahasa Melayu,bahasa Cina,bahasa India/Tamil,bahasa Inggeris atau mana2 bahasa lain didunia ini melainkan mesti didalam bahasa Arab.Oleh itu bagi mereka yang ingin SOLAT maka dia kena belajar dan tau bahasa Arab kecuali bagi mereka yang meruntuhkan agamanya dengan tidak mendirikan solat maka mereka tak kisah bila mana x reti bahasa Arab.Soo bila mereka tak solat macam mana NAK MASUK SYURGA??”


sumber : fb

6 comments:

  1. Aslkum.. Betul tu.. apa yg kita baca dlm ibadah tu spt solat mmg kita patut tahu maksudnya, bukan sekadar betul tajwid, harkat & sdap lagu shj. Subhanallah.. bnyk mesej yg tersirat dlm entri ni utk mereka yg mahu berfikir. Tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, trend masyarakat kita memang akan cepat melatah sebelum sempat mereka dengar penjelasan. Harap, entri ini dapat membantu...ur welcome :)

      Delete
  2. hehe..betul tu.lain kali faham dan tunggu ustaz terangkan dlu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..sepatutnya begitulah kan (^_^)

      Delete

Apa kata korang?