Friday, October 18, 2013

# Tips sihat

Batu Karang & Cara Mengatasinya.

Assalamualaikum!~

source : google

Jika anda mempunyai berat badan berlebihan dan selalu mengambil makanan dan minuman yang tinggi kandungan sodium & oxalates, maka anda mempunyai risiko tinggi untuk membentuk batu karang, terutamanya jika tubuh badan anda tidak hidrat dengan betul.

Batu karang adalah sejenis bahan buangan keras dan kecil yang terbentuk dalam sistem perkumuhan yang dijalankan oleh buah pinggang. Ia terjadi apabila garam mineral seperti Kalsium, Oxalate, Asid Urik, Fosfat bergabung lalu membentuk seperti kristal halus dalam air kencing.

"Batu karang adalah sejenis penyakit biasa yang dialami manusia seluruh dunia. Ia menjejaskan sehingga 2 hingga 3 peratus dari populasi umum secara anggarannya. Negara maju seperti Singapore selalu dikaitkan dengan obesiti dan pengambilan makanan yang tinggi garam, protein dan kaya-oxalate," kata Dr Nor Azhari Bin Mohd Zam, konsultan yang pakar dalam bidang diagnosis, rawatan dan pencegahan batu karang di Bahagian Urologi, Hospital Besar Singapore (SGH).

Apakah simptom-simptom terkena penyakit batu karang?

Pada peringkat awal, simptom batu karang tidak dapat dikesan. Sakit dan simptom lain mungkin akan terjadi apabila batu karang itu membesar dan bergerak di dalam salur kencing (ureter), salur yang menghubungkan buah pinggang dengan pundi kencing.


source : google

"Pada peringkat ini, batu karang boleh menyebabkan kekejangan dan tersekat dalam buah pinggang. Kesakitan menjadi semakin kronik sehingga pesakit terpaksa berguling di atas lantai," kata Dr Nor Azhari.

Simptom batu karang termasuk : 

  • Sakit perut, yang bermula dari pinggang ke pangkal paha
  • Darah dalam air kencing (hematuria)
  • Jangkitan salur air kencing yang berulang (UTI)

Faktor & penyebab kepada kejadian batu karang

Terdapat banyak jenis batu karang seperti batu kalsium (yang paling biasa), batu asid urik, batu struvite dan batu cystine.

Secara umumnya, batu karang terbentuk apabila air kencing mengandungi mineral yang mana sepatutnya ia boleh dicairkan sendiri. Ditambah pula, air kencing mungkin kekurangan bahan-bahan tertentu yang menghalang mineral-mineral ini dari melekat bersama.

Faktor utama yang boleh meningkatkan risiko terkena batu karang dimasukkan ke dalam 5 kategori.


1. Faktor Persekitaran
  • Cuaca panas
"Faktor utama persekitaran adalah tinggal di kawasan yang beriklim panas, di mana kita kurang minum air dan mengeluarkan peluh yang berlebihan akan mengurangkan kadar penghasilan air kencing dan meningkatkan konsentrasi mineral dalam air kencing, " kata Dr. Nor Azhari.


2. Faktor Pemakanan
  • Kurang minum air
  • Pengambilan makanan yang tinggi kandungan garam (sodium)
  • Pengambilan makanan yang tinggi purin dan oxalate. 
      a) Contoh makanan yang kaya oxalate: kekacang, badam, coklat, strawberry,                                                                             blueberri, asparagus, bayam.

      b) Contoh minuman yang kaya oxalate: teh, kopi, beer (arak), minuman soya.

      c) Contoh makanan yang kaya purin: organ dalaman haiwan, kekerang, sardin.

3. Faktor Keturunan

  • Sejarah keluarga yang menghidapi batu karang
"Individu yang mempunyai sejarah keluarga menghidapi batu karang mempunyai risiko 2-3 kali ganda untuk membentuk batu karang berbanding individu yang lain," kata Dr Nor Azhari.


4. Faktor Perubatan
  • Faktor perubatan seperti hypercalcemia (peingkatan tahap kalsium dalam darah), gout, asidosis salur buah pinggang, cirit birit kronik dan gangguan usus.
Individiu yang mempunyai keadaan seperti di atas, mempunyai risiko untuk membentuk batu karang. 


5. Faktor Anatomi
  • Keabnormalan struktur buah pinggang dan sisteri urinasi yang membawa kepada sekatan atau stasis air kencing.
Pesakit yang mempunyai keadaan buah pinggang seperti kuda, buah pinggang berspan, renal calyceal diverticulum dan pelviureteric junction obstruction adalah berpotensi tinggi untuk membentuk batu karang. - sumber : yahoo.






source : google

Moral of the story : Drink lot's of plain water according to you body weight and maintain healthy lifestyle (^_^)

19 comments:

  1. bahaya batu karang nie,
    tp ramai yg amik mudah jer.

    ReplyDelete
  2. Mintak dijauhkan daripada terkena penyakit nie..

    ReplyDelete
  3. ooo... baru tahu..... bahaya jugak ni..

    ReplyDelete
  4. menakutkan... lepas ny nak minum air masak banyak2 lah..

    ReplyDelete
  5. Bahaya batu karang ni.. t kasih diatas perkongsian.. ngeri tngok pic tu.. Salam jumaat :)

    ReplyDelete
  6. risau juga kalau terkena nie kenit...terima kasih kerana infonya buk...:)

    ReplyDelete
  7. apa pun yg kita mkn , kena sederhana . klu kerap n byk blh jadi penyakit dlm badan . Minum air byk mmg ptg ... thanks info .

    ReplyDelete
  8. ngeri nya tengok gambar last tu

    ReplyDelete
  9. Kenit husband farah 2x dah kena.. mmg berguling2 dia dok tahan rasa sakit.. lps dia dh okey farah akan sentiasa remind dia utk kerap minum air putih byk2.. mmg air putih penting utk tubuh badan kita.. = D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tanya sikit (lepas dia okey) tu, maknya nya macamne boleh okay?..apakah rawatan yg di ambil?..minta share plz.. saya x tahan dah seminggu lebih dah kena..Allah..

      Delete
  10. Banyak Minum Jus Nenas atau Epal Hijau....

    ReplyDelete
  11. ngeri gak..hm sy bmbang btol dgn masalah ni =( harap dijauhkan la..dah la sy ni suka tahan buang air kecil

    ReplyDelete
  12. Jangan suka tahan tahan ur nature call

    ReplyDelete
  13. Perbanyakkan minum air kosong [pesanan untuk diri sendiri]

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum,

    Kami merupakan pakar menyingkir batu karang pundi hempedu di Malaysia.
    Dengan pengalaman kami di industri makanan dan bioteknologi yang lama, kami telah mencipta produk buah-buahan semula jadi kami yang tersendiri untuk membubarkan batu dalam masa 12 jam. DR JETOX khas digunakan untuk membubarkan batu hempedu dan membuang sisa-sisa makanan bertoksin di dalam badan. Kelebihan DR JETOX juga termasuk pengurangan berat badan setelah membuang sisa-sisa makanan bertoksin di dalam badan. Dalam masa 12 jam sahaja, batu karang pundi hempedu akan muncul di dalam mangkuk tandas selepas proses penyingkiran bahan-bahan buangan. Pesakit tidak perlu risau lagi pundi hempedu akan dibuang jika mereka terpaksa menjalani pembedahan di hospital.Produk kami telah lulus dan berjaya mendapat pengiktirafan antarabangsa. Antaranya termasuk sijil Halal, HACCP dan sijil-sijil bertaraf antarabangsa.
    Kelebihan produk kami:-

    Dalam 12 Jam Sahaja
    Kaedah-kaedah yang lain di pasaran mengambil masa yang panjang (24jam atau 7 hari) untuk membubarkan batu hempedu. Produk kami yang merangkumi resipi yang berantioksida tinggi dapat menunjukkan keberkesannya dalam 12 jam sahaja. Dalam masa 12 jam sahaja, batu hempedu akan muncul di dalam mangkuk tandas selepas proses penyingkiran bahan-buahan buangan.

    Menyingkir Sisa-sisa Makanan Bertoksin
    Disebabkan campuran Rosecalam Juice dan Bio-Active Mineral, produk kami mampu membubarkan sisa-sisa makanan yang lama antaranya termasuk sisa-sisa bertoksin yang terkandung dalam badan. Bio-Active Mineral berfungsi memperbanyakan air dalam usus malah mempercepatkan penyingkiran sisa-sisa makanan bertoksin.

    Mengurangkan Berat Badan
    Seperti yang dinyatakan di atas, produk kami dapat menyingkirkan sisa-sisa makan bertoksin dan najis terlonggok. Selepas sisa-sisa baki disingkirkan, berat badan pelanggan kami dibuktikan turun serta-merta.
    ——————————————————————————————————————————

    Untuk memastikan pelanggan sah diserang batu hempedu, dibawah merupakan tanda-tanda kebentukan batu hempedu.
    *Rasa senak yang kronik
    *Rasa mual, angin kembung perut dan sakit abdomen
    *Loya dan muntah
    *Kesakitan di bahagian tengah dan kanan atas abdomen
    *Sakit perut pada bahagian sebelah kanan atas yang seperti gastrik
    *Sakit perut yang memulas hingga melarat ke tulang belikat
    Kesimpulan
    Untuk pengetahuan anda, kami bertujuan untuk menyelamat pesakit batu hempedu dengan produk kami yang bersumber buah-buahan alam semula jadi. Kami tegaskan bahawa tidak perlunya untuk membuang pundi hempedu yang merupakan organ manusia yang penting maka merupakan kurniaan Tuhan kepada kami.
    Dr Jetox telah lama dikenali ramai maka testimony-testimoni boleh didapatkan di laman Facebook.
    Facebook Fanpage : DR JETOX
    Sekiranya anda mempunyai apa-apa pertanyaan, sila hubungi kami bila-bila masa sahaja.
    Sekian, terima kasih.

    Ramon (Pengurus)

    The Club, Bukit Utama,
    1 Club Drive, Bukit Utama,
    Bandar Utama, 47800,
    Petaling Jaya, Selangor.
    GPS Coordinates: 3.151714,101.602716

    No. Talian:
    0109829005 (Ramon)
    0123454977 (Win)
    Penghantar ke luar negeri? Sila rujuk kepada pengedar kami di berikut.
    Kelantan – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989)
    Kedah – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989)
    Terengganu – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989)
    Pahang – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989 )
    Perlis – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989)
    Kuala Lumpur – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Wilayah Persekutuan – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Selangor – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Melaka – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Negeri Sembilan – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Pulau Pinang – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Johor Bahru – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Perak – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Sabah & Sarawak – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)

    ReplyDelete

Apa kata korang?