Friday, May 02, 2014

# Cerita My Pearls # Parenting & Tips

Tunggu 30 Hari


Assalamualaikum!

Sementelah perbualan dari hati ke hati hari tu antara aku dan kakak, maka perjanjian sudah pun dimeterai antara kami dua beranak, dan cabarannya bermula kelmarin. Memang mudah meminta kan, tapi nak mendapatkannya bukan mudah.

Konflik yang cuba aku nak selesaikan dalam permasalahan berkaitan duit belanja sekolah dan perbelanjaan secara berhemah bermula dengan kakak.


Meminta-minta tak boleh dijadikan budaya hidup kalau tak nanti jadi rosak! Nakkan sesuatu benda tu kena berusaha. 


Itulah motif dan objektif cabaran kakak kali ini hehe.


Kelmarin ayahnya bagi duit belanja RM3 untuk sekolah pagi & RM4 untuk sekolah petang. RM5 dia belanja, lagi RM2 dia simpan. 



Masuk dalam kereta, "Nah bu, kakak ada baki dua ringgit ni".

"Good, nanti balik rumah kita masuk tabung sesama k"

Walaupun dia belanja RM5 untuk sekolah pagi & petang, takpelah at least dia masih boleh simpan bakinya. 

Sebab aku encourage kakak simpan duit bukan kerana aku kedekut nak belanjakan duit untuk anak. Tapi, aku nak kakak pandai berjimat cermat dan tahu bagaimana nak belanjakan duit dia sendiri.

Lagipun, aku yakin kakak boleh simpan sebab dia ni memilih makan sikit. Yang pedas tak mo, yang kaler pelik sikit tak mo, yang masin pahit tawar pun dia tak mo.

Dia lagi rela berlapar sampai ke petang menunggu aku datang. Tu pasal la dia boleh habiskan duit tu kat tempat lain .... BOOKSHOP!




Malam tu aku bagi lagi friendly reminder kat dia. 

"Lepas 30 hari baru boleh kuar ye kak"

"30 hari tu berapa hari bulan bu?"

"28 Mei"


Adakah kakak akan berjaya? Tunggu lagi 30 hari!


#pray4MH370


12 comments:

  1. semoga berjaya kakak.... he he he...

    ReplyDelete
  2. bagus akak ajar anak akak mcm ni..at least dia belajar menabung kan kak

    ReplyDelete
  3. in sha Allah..tak sabar nak tunggu lepas 30 hari..

    ReplyDelete
  4. comelnye tabung dia. dulu tabung kita pakai bedak. comel..hihi

    ReplyDelete
  5. Yeah.. all the best. SEMOGA BERJAYA.. :)

    ReplyDelete
  6. Seronok baca kisah macamni..

    ReplyDelete

Apa kata korang?