Thursday, February 05, 2015

# Cerita My Pearls # Story Kenit

Sebab Kakak Ditinggalkan Van Sekolah!


Assalamualaikum!


Teringat pengalaman aku ditinggalkan bas sekolah 22 tahun dulu. Time tu aku darjah 2 or 3 ... sekolah petang habis pukul 6.30pm ... letak beg dalam barisan lepas tu 'berterabur' lari bermain ngan kengkawan. Tengah dok seronok bermain tak ingat dah nak maghrib ... orang makin lama makin tinggal sikit. Balik ke barisan beg .. tengok tengok tinggal satu beg je kat situ! Rupanya aku kena tinggal bas ..!!

Takut ... mulala aku nangis teriak giler-giler kat situ sambil teriak "mak ...! mak ...!". Angkat beg toleh kiri kanan kot kot bas aku datang balik ... tapi hampa! Aku nangis lagi ...


Berlari-lari aku sambil menangis. Ingat-ingat lupa jalan pulang ke rumah. Sekolah kat SRK. Puteri pandan (2) ... tinggal kat Flat Sri Kota, Bandar Tun Razak. Nak patah balik ke sekolah minta tolong cikgu, pagar sekolah dah tutup. Takda daya aku ... gagahkan juga kaki berlari sambil ingat-ingat jalan balik umah. Allah je yang tau betapa takutnya aku waktu tu ... sorang budak umur 8 or 9 tahun nangis yang sesat cari jalan balik ke umah. Potensi kena culik pun tinggi ... tapi syukur alhamdulillah aku dilindungiNya.

Bayangkan aku berjalan dari sekolah ke Taman Maluri dekat Jaya Jusco Taman Maluri (sekarang panggil AEON). Tengah dok berjalan sambil nangis ... sorang abg datang tegur aku. "Adik nak gi mana? naper nangis ni?" "Saya kene tinggal bas .... huwaaaa!" "Takpe ... abg hantar adik balik ye". 

You know what ... time tu aku tak terfikir langsung abg tu ada niat buruk ke ape ke kat aku. Budak kecik ... yang aku tau aku nak balik umah. Bila abg tu cakap nak bawa aku balik ... barulah aku berhenti menangis. Aku ingat lagi ... abg tu bawa van putih. Dalam van ada beberapa orang lagi dan seorang perempuan. Aku duduk atas riba perempuan tu. Dibelinya aku aiskrim cornetto perisa vanila pulak tu! Senyap terus aku hehe.

Memang takda terfikir yang buruk akan terjadi waktu tu ... dan mungkin sebab tu barangkali Allah pelihara aku sehingga selamat sampai depan blok 92 Flat Sri Kota. Abg tu hanya hantar aku sampai kat bawah ... kemudian dia pergi hilang dari pandangan bersama vannya.

Sampai depan pintu umah, mak dah teriak .... aku sambung nangis. Malam tu teruk aku kena marah huhu.




Tak sangka kali ni anak sendiri pulak mengalami benda yang sama. Lepas solat, aku kembali ke meja dan tengok ada 3-4 misscall dari nombor cikgu sekolah kakak. Call balik ... cikgunya cakap Hazwani kena tinggal van sekolah. Ya Allah .... terus aku capai kunci kereta minta kebenaran pegawai dan berkejar ke kereta. Mujur sekolah dekat ngan opis ibu nak ....

Sampai kat sekolah meluru ke bilik guru dan kakak duduk di situ dengan muka cool. Belum rasa nak marah lagi .. aku tanyakan dulu kenapa boleh sampai kena tinggal van? 

Kakak pegi solat .... aunty amik lambat jadi kakak pegi solat dulu. Kakak kuar surau .. van dah pegi.

Allahuakbar .... tak jadi marah anak ibu. Aku usap kepala dia ... aku urut badan dia. Serius ... ibu sebak dengan kakak. Kita berdua pernah ditinggalkan ...tapi atas sebab yang sangat jauh bezanya! Ibu ditinggalkan sebab banyak bermain tapi kakak .... T_T

Memang sebelum ni dah banyak kali aku pesankan padanya bunyi je loceng sekolah terus tunggu aunty di depan dan jangan merayau ke mana-mana. Tapi tak sangka pulak alasannya bukan sebab bermain tapi sebab gi solat. 

Ok sayang ... esok ibu stenbaikan telekung kakak di umah aunty. Lepas ni bunyi loceng just duduk dan tunggu sampai aunty datang. Solat di umah aunty je. Alahai anakku .... ya Allah peliharalah dia sebaiknya.




Tertinggal van punya pasal .. kakak tak jadi gi sekolah agama hari ni sebab dah lambat sangat. Takpela sayang ... janji kakak selamat dah. Cuti la sehari ni yek ....

T_T


18 comments:

  1. tetiba rasa sebak tak tentu pasal..mungkin sbb tujuan kakak tu buat aunty sebak...moga jadi anak yang baik ye kakak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaminn...insyaAllah terima kasih atas doanya kak :')

      Delete
  2. ALAHAI.....sebak gak baca.
    Alhamdulillah....kakak tak apa2, kakak buat benda betul...
    Moga2 kekal jadi anak solehah...InshaAllah..Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah ...aaminn insyaAllah. Yerima kasih atas doanya jeeb :')

      Delete
  3. Ya Allah... memang Allah pelihara kakak tu Hanim sebab kakak mendahului Allah dari segalanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahuakbar...alhamdulillah sis. Sebak rasa...malu pun ada. Malu ngan diri sendiri :')

      Delete
  4. Uih..berani nya awak jalan kakI balik rumah..
    harap lepas ni kakak lebih berhati2 .
    keluar kelas terus pi kat bas sekolah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau duduk saje tunggu orang datang lagi anim tk berani sis hehe. Gelap dah masa tu :)

      Delete
  5. Syahdu plak baca kisah ni. terasa mcm dlm cerpen tapi itulah realiti. Semoga dilindungiNya sentiasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah aaminn..terima kasih atas doanya cik candy :')

      Delete
  6. Sebak dan cuak baca pengalaman ni.. Huhu.. Moga kakak dan ank2 kita dlm peliharaan Allah...

    Adeh... Nk ngis plak rasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah sis..aaminn. Cuak kalau kena tinggal ni huhu.

      Jangan nangis sis hehe :')

      Delete
  7. alahai bagusnya kakak. mudah-mudahan jadi anak yg soleh nanti yea. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaminn yarabbala alamin... mekasih acik doakan :)

      Delete
  8. Alhamdulillah selamat. Kakak good girl, InsyaAllah Allah perlihara. Lega :-)

    ReplyDelete
  9. gud girl..xjadi mama nak mrh dia....

    ReplyDelete

Apa kata korang?