Monday, November 23, 2015

# Cyberjaya # Food

Steamboat Empire di Cyberjaya!


Assalamualaikum!


Teringin nak makan steamboat, tapi tak tahu restoran mana yang best kat KL ni. Bila aku tahu ada satu restoran steamboat baru dibuka di Cyberjaya, terus teruja nak bawa anak-anak ke sana! Kebetulan mereka 'dicutikan' hari tu ... so memang langkah 'kanan' la ikut ibu hehehe ..

Amboii jauh nau sampai ke Cyberjaya nun! Bagi aku jauh atau dekat, kalau berbaloi dengan rasa dan nilainya sampai ke Perlis pun aku sanggup pergi hehe. Lagipun, pengangkutan awam kan ada .. naik je ERL dari KL SENTRAL ke PUTRAJAYA SENTRAL, kemudian naik bas sehingga ke Gem In Mall, Cyberjaya. Tu kalau naik pengangkutan awam, kalau korang pandu sendiri lagi senang ... hanya wazekan aje!




Lebih menarik lagi, hari tu kami bukan setakat bertiga je tau tapi turut ditemani rakan blogger, Mek Sue Izza yang sangat dirindui hehe. Dah lama tak jumpa mek ni, so hari tu kita 'dating' sama-sama sambil layan steamboat!


Eksaited nak makan steamboat, 
tapi masing-masing masih boleh kontrol ayu hehe


Saat aku melangkah masuk ke dalam restoran ini, terpegun melihat dekorasi dalaman yang menarik dan ruang yang luas! Susun atur meja yang besar dan selesa, kita boleh pilih nak duduk di sudut yang mana mengikut keselesaan. 



Cantik kan!

Luas dan selesa



Suka dengan hiasan dinding yang unik dan menarik!

Selesa! kami pilih duduk di sini hehe




Suka tengok susun atur atas meja ni. Dapur steamboat pun canggih! haha ... hanya perlu tekan tekan kat tepi meja tu untuk tentukan suhu kepanasan yang kita nak. Kakak dan adik pun pandai dah bersteamboat! hehe ...

Eh ... mana kakak dan adik???




Kanak-kanak dan bermain berpisah tiada hehe. Dua beradik ni teruja bila masuk ke dalam mini playground ni! Iye, kat Steamboat Empire ni memang disediakan mini playground untuk kanak-kanak ye. So, korang kalau bawa keluarga tak perlu risau nak kejar anak kecil dalam restoran. Biarkan aje mereka bermain-main di dalam ni, dan korang boleh layan steamboat sepuasnya! hehe ...

Oh sebelum tu, Steamboat Empire menawarkan 3 jenis hidangan iaitu, Empire Buffet, Ala Carte dan Empire Grill.

Ok dah, cukup la tu. Perut dah lapar, jom kita layan steamboat! :)



Pelbagai jenis seafood dan fishball boleh didapati disini! Terdapat lebih 60 pilihan semuanya. Rambang mata nak pilih, kalau boleh nak cuba semua, tapi kami pilih sikit-sikit dulu, jangan jakun sangat ye hehe.





Bagi yang suka makan salad, ada pelbagai jenis dressing yang boleh dinikmati di sini. Layan diri, so pilihla nak letak apa dan letak banyak mana asalkan makan! hehe :D




Minuman panas, sejuk dan aiskrim turut disediakan untuk para pelanggan! Semuanya layan diri, korang makan la puas-puas!




Untuk kami berempat ... kalau nak ikutkan tak cukup lagi ni hehe. Korang boleh pilih sup atau tomyam, tapi aku rekomen korang amik tomyam. Serius, tomyam dia berasa dan sedap! Budak-budak boleh pilih sup ... nyummmm nyummmm!


Model 'tidak berbayar' berposing sebelum acara makan steamboat :)


Masa untuk steamboat! Aku sorang je bizi pandang bawah haha ... 



Telio pandang semua ni! Arghhh .....




Ada dua pilihan sos yang boleh dinikmati bersama steamboat, iaitu Empire Original dan Empire Spice. Empire Original lebih kepada rasa sos Thai yang pedas dan Empire Spicy ada rasa cili padi sikit. Kedua-duanya sedap!

Steamboat Empire turut menyajikan hidangan lain seperti ....


Nasi Goreng

Butter Prawn

Lamb Skewer

Kerabu mangga dan kerabu epal

Pilihan puding beraneka jenis

Sushi pun ado!

Otak-otak

Dim Sum

Chicken Wing

Aiskrimmmm!!! Ada dua pilihan, perisa durian dan coklat


Amacam? banyak tak kami makan ... hehe. Larat ngan tak larat je nak ngadap semua ni. Yang pasti, aku suka sangat dengan layanan mesra staf-staf di Steamboat Empire ni. Sentiasa tersenyum dan kejap-kejap datang ke meja kami offer makan itu dan ini. Sampai penuh dah meja, masih juga dia bawa dim sum dan otak-otak untuk kami. 

Suasana di sini pun sedap mata memandang, selesa untuk seisi keluarga makan besar, meraikan ulangtahun hari kelahiran, anniversary atau sekadar makan berdua bersama pasangan. Anak-anak pun tak gaduh bosan, boleh je nak main di dalam bilik yang disediakan. 




Alhamdulillah, sedap dan puas layan steamboat di Steamboat Empire, Cyberjaya ni. Layanan baik dan mesra staf disini melengkapkan hari terindah kami berempat pada hari tu hehe. Rasa nak repeat je, bawa suami pulak datang makan di sini. 

Oh, semua bahan makanan disini telahpun mendapat sijil pengiktiran Halal oleh Jakim ye.  


Empire Buffet 
Lunch Session (11.30am-3.00pm)
Weekday : RM22.90
Weekend : RM25.90

Dinner Session (6.30pm-10.00pm)
RM25.90

Kanak-kanak di bawah umur 9 tahun adalah PERCUMA!

Ala Carte 
RM15.90/seorang

Harga termasuk Salad Bar, Dessert, Ice Cream dan Minuman ringan

Empire Grill

Chicken Wing : RM3.90 (2 ketul)

Ikan Bakar : RM2.90 (1 ketul)

Otak-otak : RM1.90 (1 keping)


Berpatutan bukan? So, kalau korang nak bawa keluarga makan steamboat, bolehlah singgah makan di Steamboat Empire, Cyberjaya ni.

Steamboat Empire
Lokasi: G.10-G.13, 
Gem In Mall, Mutiara Ville,  
Persiaran Sepang, Cyber 11,  
63000 Cyberjaya. 

GPS Coordinate: 2.922486 , 101.634869 / 2°55'20.9"N 101°38'05.5"E


14 comments:

  1. Wah..bestnya.. Harga masih ok lagi tu kalau nak compare dgn tempat lain ... boleh ajak en suami try ni ... tunggu pay day

    ReplyDelete
    Replies
    1. berpatutan sangat, sampai tak larat nak makan lagi dah hehe.

      Delete
  2. murah pun murah ni, rasa macam nak pergi je hujung minggu ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. pergi la sis, memang banyak pilihan dan sedap belaka :D

      Delete
  3. dah lama tak makan steamboat, boleh laa pi try nanti. bagus laa ada mini playground tu, boleh laa anak anak melasak sementara mak pak melantak haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah kak nani, kalau bawa budak kecil tak gaduh la nak kejar diaorang sana sini. Biarkan aje dia main kat dalam tu, sambil tengok tengok kita leh makan :D

      Delete
  4. meriahnya makanan atas meja.. pulun nak habiskan hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha ni baru sikit ni, ada lagi 2nd batch pastu. Mujur mek Sue ada perabihkan hehehehe :D

      Delete
  5. Memang sedap..rasa nak pergi lagi.. sanggup datang jauh ni hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah sedap kan sis ... berbaloi rasa travel dr KL ke Cyberjaya hehe :D

      Delete
  6. x dpt digambarkan betapa nak nyer aida ke sana.
    tapi jauh.
    memang minat stimbot, hanim.
    sgt minat!

    ReplyDelete

Apa kata korang?