Wednesday, September 28, 2016

# Cerita Kat Opis # Story Kenit

Semua ok, kecuali ....


Assalamualaikum!


Setiap tahun aktiviti ni wajib bagi aku. Nak pergi buat pemeriksaan di luar memang tiada kerajinan disitu huhu. Kalau aku cakap aku sihat, orang tak percaya. Bila dah ada bukti dan disahkan oleh mereka yang bertauliah haaa tu pun orang masih tak percaya hehehe. Lantak ko la labuuu ...  




Tekanan darah, gula dalam darah, air kencing, kolesterol darah, ketinggian/berat badan ...lima benda ni wajib check setiap tahun. Jangan ingat orang kurus takda masalah penyakit dan takda risiko terkena penyakit ye. Zaman sekarang ni virus dan bakteria dah tak memilih tu semua. Aku sendiri pun risau kalau-kalau ada masalah kolesterol. Dah la dulu tu aku kantoi check air kencing huhu. Jadi nak tak nak pemeriksaan ni sangat penting untuk aku. Nampak dari luaran macam sihat, tapi dalaman bermasalah kita mungkin tak tau.




Tahun ni tinggi aku turun 1cm haha. Mungkin ikut mata yang memandang tu la kot. Tapi yang buat aku senang hati sikit ni haa ... berat badan aku naik 1kg berbanding tahun lepas hahaha. Jadi laaaa kan! Tu pun orang cakap aku underweight la. Tapi BMI aku normal ok. 

Alhamdulillah gula dalam darah dan paras kolesterol aku masih ditahap yang baik. Tapi tekanan darah aku sedikit rendah, walaupun dalam jadual aku dikatakan normal. So, lepas ni kena minum air sekurang-kurangnya 2 liter dan kurangkan tensi. Masalahnya, aku ni tak lari dari tensi setiap hari hahaha.




Kesihatan penting, so rajin-rajinkan la buat pemeriksaan. Tak kisahlah di klinik swasta atau kerajaan, yang penting buat! Ada juga orang persoal pemeriksaan kesihatan macam ni tak berapa nak tepat la bacaan dia ...tak boleh percaya blablablablabla. Orang macam ni korang jangan layan, elok dibuang terus dalam laut kasi ikan jerung makan lagi baik. Samada check di klinik atau dia datang ke pejabat, prosedur dia sama je. Menggunakan alat dan peralatan yang bersih dan mengikut langkah sama seperti kita buat di klinik biasa. Kalau nak puaskan sangat hati tu, mulut jangan bunyi banyak terus ke klinik dan buat sendiri.

Ehh .. terlebih emosi pulak hahaha kbai.

1 comment:

  1. makin kita berusia, ketinggian kita pun makin menurun. tu tak dinafikan..

    ReplyDelete

Apa kata korang?