Friday, August 18, 2017

# Anything and Everything # Sekolah Menengah

Senarai 402 sekolah bermasalah


Assalamualaikum!


Memang agak membimbangkan bila kita kerap membaca berita tentang perilaku para pelajar kita di sekolah. Kalau zaman aku sekolah dulu, isu displin dan pelajar hisap rokok di sekolah tu memang dah biasa la dengar. Tapi bila 'main' ngan dadah ni ... hurmm.  

Melihatkan kepada senarai-senarai sekolah yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan baru-baru ini, sebanyak 402 buah sekolah seluruh negara telah dikesan mempunyai masalah displin dan paling teruk .... dadah!

Dua kategori dikenalpasti, iaitu yang bertanda '1' untuk yang mempunyai masalah displin. Manakala yang bertanda '3' adalah untuk sekolah yang mempunyai masalah displin DAN dadah

Senarai Sekolah Bermasalah Displin & Isu Dadah



Banyak juga sekolah-sekolah yang tersenaraišŸ˜”. Kebanyakannya kerana masalah displin pelajar. Di Kuala Lumpur, kesemua sekolah yang tersenarai terjebak dengan masalah displin dan dadah. 

Aku try jugakla cari nama sekolah aku dulu. Alhamdulillah, dua buah sekolah ni (Sekolah Menengah Convent Jalan Peel & Sekolah Menengah Aminuddin Baki) takda dalam senarai. Form 1-5 sekolah Convent, kesemuanya murid perempuan. Masalah displin tu mana-mana sekolah pun mesti ada, cuma mungkin sekolah kami tak serius. Kalau bergaduh pun, takat jerit-jerit, jeling-jeling, gertak-gertak je kot hehehehe. Masuk Form 6 kat SAB, semua pelajar sana behave jugakla walaupun sekolah campur lelaki perempuan. 

So, apakah penyebab kepada masalah ini? Siapa yang perlu tampil kedepan perbetulkan keadaan? Apa yang perlu kita buat sebagai ibubapa, guru-guru, pentadbir sekolah, pegawai-pegawai di pejabat pendidikan dan seterusnya di kementerian? Masihkah ia boleh diperbaiki? Masihkah ada harapan-harapan untuk anak-anak kita? 

Jawapannya ada pada kita sendiri. Wallahualam ...


sumber : nst

6 comments:

  1. alhamdulillah sekolah sy (ren & men) xada dlm senarai...

    ReplyDelete
  2. banyaknya sampai 402 sekolah. adoii

    ReplyDelete
  3. Lisa budak baik.. Ehh lari tajuk hahaha. Alhamdulillah tkde dlm senarai hihi

    ReplyDelete

Apa kata korang?