ruangiklan
ruangiklan

Thursday, May 24, 2018

Senarai Gaji Perdana Menteri dan Menteri-menteri Lain Selepas Ditolak 10%

  2 comments    


Assalamualaikum! Cerita pasal gaji lagi kita ye hehe. Tapi bukan nak cerita pasal penjawat awam dapat gaji, tapi nak cerita pasal gaji PM dan ahli kabinet yang lain! Tidak menjadi kelaziman untuk para menteri mengongsikan nilai pendapatan bulanan mereka sebagai menteri dan ahli kabinet, tapi dengan pimpinan kerajaan yang baru ini, semuanya dihujung jari!

So dalam sidang media kelmarin, PM ada menyatakan bahawa gaji PM ,TPM dan ahli kabinet yang lain akan dipotong sebanyak 10% berikutan melihatkan kepada keadaan kewangan dan hutang negara. Ini adalah satu langkah baru yang disambut baik oleh semua terutama rakyat.


Agong bersama barisan menteri dan ahli kabinet yang baru selepas majlis angkat sumpah



So, berapa gaji asal mereka dan berapa pula gajinya selepas dipotong 10%?  Kot la kalau ada yang teringin nak tau kan. Aku ada jumpa satu carta ringkas yang boleh kita rujuk. 

Tengok je, takyah susah-susah kira hehe.





Senarai Gaji Menteri Yang Baru 

Perdana Menteri 
Asal : RM 22,827
Baru : RM 20,540

Timbalan Perdana Menteri
Asal : RM 18,168
Baru : RM 16,351

Menteri Dalam Negeri, Menteri Kewangan & Menteri Pertahanan
Asal : RM 14,907
Baru : RM 13,416

Timbalan Menteri
Asal : RM 10,847
Baru : RM 9,762

Setiausaha Parlimen
Asal : RM 7,187
Baru : RM6,468

Angka gaji tu bukanlah yang tepat, tapi dibundarkan. Gaji mestilah ada sen sen kan hehe. Tapi secara kasarnya kita boleh fahamkan dengan baik. Namun begitu, menteri-menteri masih menikmati keisitimewaan seperti elaun perumahan, elaun keraian, elaun wakil rakyat, elaun rumah terbuka dan elaun tempat letak kenderaan.

Walaupun gaji dan elaunnya lumayan, tapi tanggungjawab dan amanah yang perlu dipikul juga besar dan berat. Apapun, selamat maju jaya kepada barisan kabinet yang baru dan moga mereka dapat melaksanakan janji dan harapan rakyat yang ingin bebas rasuah dan pentadbiran yang baik.

Love,
Hanim

2 comments:

  1. Gaji tu datang dengan tanggungjawab..

    ReplyDelete
  2. baguskan sama2 tanggung la ngan rakyat,gaji banyak2 pun wat apa,makan di tanggung transport suma tanggung apa dehal?

    ReplyDelete

Apa kata korang?

Note: only a member of this blog may post a comment.

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.