Tuesday, July 10, 2018

# Bila Balik Kampung # Family

Atok Berbekam


Assalamualaikum! Kisah yang dah beberapa bulan berlaku, baru teringat ada gambarnya. So marilah kita bercerita sikit pasal berbekam. Orang lelaki lebih suka berbekam ni kan. Termasuklah atok Wani & Mira. Masa muda dulu pernahlah aku tengok abah dan mak buat bekam tapi bekam angin. Yang ni bekam darah .... ohhh begitu pulak ye.

Syukurlah sejak abah berhenti merokok beberapa tahun yang lepas, dia still pandai jaga kesihatan. Air masak tak tinggal, kadang naik basikal sampai ke Pekan Duyong! Yang tu aku bimbang sikit, selalu membebel ingatkan dia tak payah lah berbasikal sampai ke pekan sana. Cukuplah sekadar dalam kampung ni je. 




Berbekam ni pun salah satu amalan untuk jaga kesihatan juga. Kita digalakkan buat 6 bulan sekali. Prosedurnya pun selamat dan alat yang digunakan terjamin bersih dan disteril. Yang penting orang yang menguruskannya mempunyai tauliah dalam jurusan bekam ni.

Teruja kami tengok macam mana proses bekam darah ni. Selalu tengok gambar kuar darah segala tu ... kali ni tengok live depan mata!





Rupanya nak bagi darah tu keluar kulit kita kena di'buat' lubang halus dulu. Tak sakit pun kata abah, sebab encik ni cucuk halus pada permukaan kulit. Jarumnya pun jarum khas yang telah disteril. Lepas tu tekup balang-balang kecil tu dengan 'pistol' khas.

Balang-balang tu pun ada saiznya juga. Pendek kata, encik ni memang pakar dan teliti dalam proses berbekam. Memang cermat dia buat, sambil-sambil tu dia terangkan kebaikan berbekam dan melayan segala jenis pertanyaan kami terutama aku yang memang kepochi sikit dalam benda yang tak pernah dilihat macam ni hehe. 





Berbekam bukan di badan sahaja, tapi rupanya atas kepala pun boleh lor! Adoiii ...ngeri pulak tengok encik tu 'tembak' kepala abah dari atas hehe. Tapi itu lah bekam kepala. Satu tempat je dia buat iaitu di bahagian tengah kepala. Kalau orang migrain, insomnia boleh cuba bekam ni. 


Tudia...selambak darah atas kepala.

Love,
Hanim

1 comment:

  1. wahhhh.. mesti lega rasanya lepas berbekam..

    ReplyDelete

Apa kata korang?