Tuesday, December 11, 2012

# Lelaki

RM40,000 Untuk Ubat Maut.



KUALA LUMPUR: Seorang warga emas kecewa selepas mendapati ubat tradisional yang dibeli daripada seorang jurujual dengan hara RM40,000 untuk merawat kanser hati dihidap isterinya yang didakwa mampu mengubati penyakit itu ternyata ubat palsu selepas kematian wanita kesayangannya itu di rumah mereka di Sentul, September lalu.

Aduhaiiii..sudah jatuh ditimpa tangga uncle ni. Dah la kene tipu, RM40,000 lesap, kematian isteri pula. Sabar ye Uncle. Pengaruh ubat tradisional memey kuat dan kebanyakan masyarakat kiter masih bergantung harap penggunaan ubat tradisional ini. Tapi, yang menjadi masalahnyer ialah kiter tidak pasti adakah ubat yang dikatakan berkesan itu mampu menjadi penawar kepada penyakit berbahaya seperti kanser.

Dan, natijahnyer apabila ditipu, bukan takat duit yang lesap. Yang tu lesap takper boleh dicari. Tapi, nyawa pula yang menjadi taruhannya. Lambakan ubat 'tradisional' di pasaran memey membimbangkan. Kadang2, akak nak beli madu lebah kat tepi jalan kaki lim @ di pasar2 pun takut. Dia kata tu madu lebah tualang, tapi biler kita terbalikkan botolnyer laju pulak madu tu jatuh (macam air). 

Aperpun, diharap kiter sumer mendapat pengajaran la dari uncle ni. Jangan terlalu percayakan orang yang takda tauliah dalam ubat-ubatan tradisional. Dan, selidik dahulu keberkesanan ubat tersebut sebelum diberi pada pesakit.

Nak baca lebih2?BACA SINI..

No comments:

Post a Comment

Apa kata korang?