Breaking

Sunday, December 16, 2012

Teksi Oh Teksi!


Morning glory everyoneee!~Sepatutnya arini kami sekeluarga sudah berada di suatu tempat di Taman Metropolitan Kepong sempena hari Family Day yang dianjurkan oleh TUDM. Tapi, perancangan Allah Maha Hebat, disebabkan kami juga kene balik kampung arini, maka kami mengambil keputusan untuk berehat sajer di rumah, Kesian juga kat anak2 kene bangun awal pagi setiap hari, so arini akak bagi diaorg kelonggaran skek!~

Kat maner2 kiter pergi pun, mesti terserempak dengan teksi, kan? Pengalaman akak dengan pemandu teksi ni kebanyakkannya lebih kepada negatif dari positif. Suka akak menyatakan di sini bahawa rata2 pemandu teksi tak kira di mana jua yang akak terserempak, sumernyer KUANG AJO belaka! Tak tahulah sebab aper yer? Badi teksi tu ke yang menyebabkan diaorg bersikap kuang ajo atau memang dah perangai macam tu?

Malam tadi, 3 kejadian berasingan berlaku depan mata, sangat merbahaya malah menyakitkan hati jer.

Insiden Pertama: Sebuah teksi melalui di lorong kanan tapi kelajuannya macam siput babi, bila bagi 'high-beam' dia buat dekkkkkk jer. Bila dihon pun dia buat pekakkkkk je. Dah orang belakang hon kat dia bagai nak tercabut stereng dibuatnyer *bukan akak, akak lorong tengah*

Insiden Kedua: Selepas trafik light, ader plak sebuah teksi berhenti betul2 belakang trafik light yang berhadapan dengan jalan semata2 untuk ambil penumpang yang menahannya di atas tebing hitam putih tu. Dalam kes ini, akak masukkan sekali penumpang dan pemandu teksi tu sama2 'low-class', sebab tak fikir ker, ader kete belakang yang cukup2 ruang je untuk lalu di lorong tu dan ko plak pergi berhentikan teksi ko di situ.

Insiden Ketiga: Yang ni hangin jugak ler, dari trafik light di simpang, kiter ingatkan dia nak drive terus di jalan besar, rupanya dia hanya nak amik 'side' untuk berhentikan teksinya di tepi divider jalan untuk turunkan penumpang! Dengan takda bagi signal arah, dah tu berhenti di tempat yang sah2 bukan tempat yang selamat, memang pemandu teksi ni nak kene balik spanar laju2!

Dalam satu malam 3 insiden berbeza membabitkan teksi, itu menunjukkan kualiti pemanduan di Malaysia ni masih dalam kategori SAMPAH!Akak tak kata semua, tapi memang ada....

So, kalu ada ahli keluarga korang yang memandu teksi, please jangan marah yer. Insiden ini benar2 berlaku dan sangatlah merbahaya, sebab melibatkan nyawa orang lain. Kalu dia sorang yang tanggung sakit takperla..nak buat wheelie pun boleh. Sentiasalah berhemah biler bawak kereta tu, ringan2kanlah jari tuk petik lampu signal, bukan kene bayar pun! Dan jangan berhenti ikut suker suki jer semata2 nak kejar penumpang. Ajo skek penumpang tu suruh berhenti di tempat yang sepatutnya.

Penat dah akak menceceh pagi ni, tapi puas hehe..



No comments:

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.