Monday, April 08, 2013

# Informasi Dan Tips

Bagaimana Memilih Kanta Yang Sesuai?

Assalamualaikum!~

Bagi orang macam Kenit (yang berkaca mata), kami memang amat memerlukan panduan untuk memilih cermin mata yang sesuai. Dan, kupasan itu telah pun Kenit kongsikan di dalam entri Bagaimana Memilih Cermin Mata Yang Sesuai? Kalau anda belum terjah lagi, bolehlah terjah sekarang hehe.

Arini, Kenit nak kongsi tentang bagaimana nak memilih kanta yang sesuai? Ini pun atas permintaan dari rakan kita yang nak tau pasal pemilihan kanta. Terima kasih kerana memberi Kenit peluang untuk berkongsi ilmu dengan korang hehe. Rasa cam tak layak je....

Seperti yang Kenit bagitau dalam entri lepas (di atas), pemilihan kanta cermin mata merupakan elemen terpenting bila kita nak beli cermin mata. Tambah-tambah lagi, kalau kita jenis yang rabun jauh/dekat/masalah penglihatan lain kan. Jadi, pemilihan perlulah sesuai dan membuatkan kita selesa nak melihat. Perkongsian maklumat ini pun Kenit tumpang ambil dari website yang khusus dalam kepakaran dalam bidang optamologi hehe. So, jom kita terjah!~



Anti-Reflective Coating (Salutan Anti-silau)




  • Seperti yang diberitahu oleh hamba Allah melalui requestnya, beliau mengalami masalah rabun jauh dan silau. Maka, mungkin dengan kanta anti-reflektif (anti-silau) ini dapat membantu anda melihat dengan lebih jelas terutama pada waktu malam.

(Kiri) kanta tanpa AR, (Kanan) kanta dengan AR

  • Salutan AR amat bermanfaat apabila digunakan pada kanta tinggi indeks (high-index lenses), yang mencerminkan cahaya lebih daripada kanta plastik biasa. Secara amnya, semakin tinggi indeks pembiasan pada bahan kanta, lebih banyak cahaya yang akan dapat dilihat dari permukaan kanta.
  • Dengan menghapuskan pantulan, salutan AR juga menjadikan kanta anda kelihatan hampir tidak kelihatan supaya orang boleh melihat mata dan ekspresi muka yang lebih jelas. Cermin mata anti-reflektif juga lebih menarik, jadi anda boleh melihat yang terbaik dalam semua keadaan pencahayaan.
  • Salutan Anti-reflektif juga adalah seorang idea yang baik untuk cermin mata hitam, kerana ia menghilangkan silau dari cahaya matahari mencerminkan ke dalam mata anda dari permukaan belakang kanta (tinted) apabila matahari di belakang kamu. (Secara umumnya, salutan AR  digunakan hanya ke permukaan belakang kanta cermin mata hitam kerana tiada manfaat kosmetik atau visual untuk menghapuskan pantulan dari permukaan hadapan kanta gelap-tinted)


Aspheric Lenses (Kanta Aspheric)


(Kiri) Untuk rabun jauh yang kuat, kanta aspheric mengurangkan pembesaran mata.
 (kanan)Melalui "plus" kanta konvensional, mata kelihatan lebih besar,
walaupun kanta adalah kuasa yang sama.


  • Reka bentuk aspheric terdapat dalam kanta untuk jenis pembetulan rabun dekat, rabun jauh dan astigmatisme, dan bifocals dan kanta progresif untuk presbiopia. Walaupun kebanyakan kanta aspheric dibuat daripada bahan-bahan yang tinggi indeks, mereka boleh didapati dalam plastik biasa, juga.
  • Teknologi reka bentuk optik canggih yang membolehkan kanta aspheric dibuat  mendatar berbanding  kanta konvensional, memberikan penglihatan yang lebih nipis,dan lebih menarik.
  • Kebanyakan kanta yang aspheric adalah kanta berindeks tinggi (high-index lense). Gabungan reka bentuk aspheric dengan bahan-bahan kanta tinggi indeks menghasilkan kanta yang nyata lebih nipis,  dan ringan daripada kaca konvensional atau kanta plastik.
  • Kanta aspheric mempunyai bentuk yang lebih nipis untuk hampir semua preskripsi (tahap kerabunan jauh), tetapi perbezaannya amat ketara pada pada setiap jenis kanta rabun jauh. Kanta yang rabun jauh betul (cembung atau "plus" kanta) adalah lebih tebal di tengah-tengah dan nipis di tepinya. Semakin kuat preskripsi (tahap kerabunan jauh), semakin tebal cembungan kanta itu.
  • Kanta aspheric berupaya mengurangkan ini pembesaran imej dan kesan pengecilan imej (minification) yang tidak diingini, supaya dunia kelihatan lebih semula jadi untuk pemakainya, dan mata pemakai kelihatan lebih semula jadi kepada orang lain.

         

  • Sama ada anda rabun jauh atau rabun dekat, kanta aspheric lebih nipis, ringan dan mempunyai profil yang lebih nipis daripada kanta biasa. 

Bifocals and Trifocals


Apa itu Bifocals? - kanta yang mempunyai dua titik tumpuan penglihatan. Satu kanta untuk melihat objek jauh, dan satu lagi untuk melihat objek dekat. Kanta bifocal mempunyai satu garisan nipis di tengah antara dua kanta ini yang memisahkan dua bahagian tumpuan. Bergantung kepada leperluan, pesakit boleh memilih pelbagai bentuk untuk penglihatan segmen berhampiran tumpuan, termasuk setengah bulan (half-moon) atau bentuk bulat. Pakar mata mungkin akan mengesyorkan kanta jenis bifocal untuk pesakit yang mengalami presbyopia atau lain-lain gangguan tumpuan dekat.

Segmen kanta (atau "seg") dikhaskan untuk pembetulan penglihatan dekat boleh dihasilkan  daripada beberapa bentuk:

  • A half-moon — juga dikenali flat-top, straight-top or D segment
  • A round segment - segmen bulat
  • A narrow rectangular area, known as a ribbon segment - segiempat sempit, yang dikenali seg reben.
  • The full bottom half of a bifocal lens, called the Franklin, Executive or E style


Antara jenis kanta bifocal yang popular.

  • Semasa membaca, mata akan tertumpu kepada bahagian kanta untuk mencari imbasan imej yang sesuai dengannya.
  • Kanta bifocals mempunyai garisan halus yang dapat dilihat, tetapi garisan di  dalam kanta bersegmen bulat adalah kurang ketara daripada garisan dalam gaya kanta bersegmen rata dan Eksekutif.



    High-Definition Lenses (Kanta berdefinisi tinggi)

    • Jenis kanta berdefinisi tinggi yang popular ialah free-form lense (kanta bentuk-bebas).Terma 'free-form' merujuk kepada proses penghasilan berteknologi tinggi yang boleh mengurangkan penyimpangan imej yang wujud di dalam kanta cermin mata yang diproses menggunakan proses dan alat tradisional.

    Kanta definisi-tinggi direka untuk memberikan penglihatan yang lebih tajam
    dalam semua keadaan dan silau dikurangkan untuk memandu pada waktu malam.

    • Hasilnya,  kanta definisi tinggi boleh memberikan penglihatan yang berkualiti lebih tajam imej, penglihatan yang lebih baik, kepekaan.  Malah, lebih baik dan kurang silau pada waktu malam.


    High Index Lenses (Kanta Indeks Tinggi)

    (Kiri) kanta tinggi indeks boleh menjadi lebih nipis dan ringan,
    walaupun dalam preskripsi( kuasa) yang kuat.
     (Kanan) tiga jenis asas kanta kanta: tiada pembetulan (seperti cermin mata hitam bukan preskripsi);
    kanta berpandangan jauh dan kanta rabun jauh

    • Kanta tinggi indeks adalah pilihan yang tepat jika anda mahu kanta yang nipis, lebih ringan untuk rasa lebih selesa dan menarik.
    • Kanta nipis dan ringan amat disyorkan jika anda mempunyai gangguan penglihatan untuk rabun dekat, rabun jauh atau astigmatisme.
    • Jika anda rabun jauh, anda memerlukan kanta "plus" (+), yang lebih tebal di tengah dan nipis ditepinya.



    Kelebihan kanta berindeks tinggi:

    • Nipis - Kerana kemampuan untuk membengkokkan cahaya lebih cekap, kanta berindeks tinggi untuk rabun dekat mempunyai sisi yang nipis daripada kanta dengan kuasa yang sama yang diperbuat daripada bahan plastik konvensional.
    • Ringan - Bahagian sisi yang nipis mengurangkan penggunaan bahan material, sekaligus mengurangkan berat keseluruhan kanta. Kanta yang diperbuat daripada plastik berindeks tinggi adalah lebih ringan daripada kanta yang sama diperbuat dari plastik konvensional, oleh itu ia lebih selesa dipakai.


    Kesimpulannya, kita perlu menjalani pemeriksaan mata terlebih dahulu untuk menentukan tahap kerabunan kita bagi memudahkan proses memilih kanta yang sesuai. Apabila jenis kanta sudah diketahui, maka barulah kita boleh teruskan dengan proses seterusnya. Ingat! kita juga perlu meminta pendapat dan pandangan dari pakar mata terlebih dahulu sebagai panduan sebelum membeli cermin mata.

    Fuh! susah jugak nak tentukan kanta yang mana satu sesuai dengan kita yek hehe. Bagi Kenit sendiri, Kenit menggunakan kanta high-index seperti di atas. Memang ia lebih ringan dan nipis jadi sangat sesuai dengan Kenit la. Semoga info di atas dapat memberi manfaat kepada anda semua.....(^_^)

    P/S: Hargai mata anda.

    Terjah jugak yang ni,

    6 comments:

    1. selalu rqst kat optician nk nipis, silau, uv, n x susah calar, bingkai plak skrg anne lebih suka air-flex (boleh lentur & ringan) ssuai tuk org yg selalu tertido dgn cermin mata :)

      ReplyDelete
      Replies
      1. sy pun selalu gak tido ngan cermin mata haha. Tapi, sy pilih high-index sebab rabun jauh agak kronik haha. Bingkai pun sama macam pilihan Anne jugak, air-flex. Maklumla, sy ni jenis buas dan cemerkap hehee (^_^)

        Delete
    2. Owh camtu..diana rasa diana ni banyak silaunya..jadi kena pilih kanta high definision kan...

      ReplyDelete
      Replies
      1. ada dua jenis kanta yang sesuai untuk membetulkan penglihatan silau ni diana. anti-reflective (AR) atau high-definition. Aperpun, Diana wajib minta pendapat optician dulu untuk info lebih mantap dan jelas hehe.

        Delete
    3. Wah! saya pn berkaca mata tapi saya x pernah ambl tahu soal kanta yang saya pakai dan yang sewaktu dengannya~ ohhh :(

      ReplyDelete
      Replies
      1. sama la pun ngan sy. Baru 2/3 tahun ni je baru nak kenal hehe. Takpe2...sekarang dah tau kan (^_^)

        Delete

    Apa kata korang?

    Follow Us @soratemplates