Breaking

Friday, April 26, 2013

Lif-lif Ini Paling Pelik Di Dunia!

Assalamualaikum!~


Kalau time lif rosak, memang 'bernanah' jiwa ni hehe. Nak 'mendaki' tangga sampai ke tingkat lapan cukup menyeksakan apatah lagi kalu tengah membawa barang! Tu kalau duduk tingkat 8, kalau duduk tingkat 17??? 

Lif rosak takpa lagi...tapi kalau KITA yang terperangkap dalam lif rosak tu acaner tu?

Tekan butang 8, lif naik smooth je, tetiba lif berhenti....pintu tak buka....tekan2 butang buka pintu tak buka2, lampu terpadam....jantung dap dup dap dup...oksigen tak cukup! What to do??? Aiyaaaa scary hoh?? Kenit dah kena..Kenit tau la hehe.

La ni Kenit nak tunjuk antara lif-lif paling pelik di dunia. Sanggup tak korang naik, dan kalau lif tetiba berhenti buat hal, korang nak buat acaner?hehehe.



1. Hammetschwand Lift, central Switzerland



  • Lif luar tertinggi di Eropah membawa pengunjungnya menaiki di sepanjang jalan batu di antara Tasik Lucerne dan pusat pemerhati Hammetschwand di atas, yang memberikan pemandangan menakjubkan.




2. Falkirk Wheel, Falkirk,  Scotland

  • Dibina pada tahun 2002 untuk mengangkut bot-bot di antara dua terusan, ia merupakan satu-satunya lif berputar di dunia.








3. Asansör, Izmir, Turkey

  • Dibina pada tahun 1907, lif ini memindahkan orang ramai dan barang bekalan atas dan ke bawah di tebing curam. 







4.  Globen Skyview Stockholm, Sweden
  • Rekabentuk seakan gondola ini diperbuat dari kaca, membawa pengunjung 'merentasi' di sepanjang bangunan sfera terbesar dunia ini.






5. Lacerda Elevator, Brazil

  • Pengunjung boleh menaiki lif ini dalam hanya 30 saat untuk perjalanan sejauh 235 kaki dari kawasan bandar yang rendah ke kawasan bandar yang tinggi. 





6. Mercedes-Benz Museum Elevators, Stuttgart, Jerman.

  • Setaraf dengan kejayaan sejarah perindustrian automotifnya, muzium Mercedes-Benz ini boleh berbangga dengan rekabentuk lif yang seakan tornado. 






7. Santa Justa Lift, Lisbon, Portugal
  • Menjadi daya penarik pelancong, ia dibina pada tahun 1901 oleh seorang pelatih kepada Gustav Eiffel dan merupakan satu-satunya lif yang bergerak menegak yang ada di Lisbon. 




8. Bailong, Zhangjiajie, China
  • Dibina di tebing curam yang tinggi dalam daerah Wulingyuan, Zhangjiajie, China, lif ini mempunyai 1000 foot climb dan direkodkan sebagai lif tertinggi di dunia! 





9. Gateway Arch Elevator, St. Louis, Missouri
  • Pengunjung yang singgah di Pintu Gerbang Arch boleh menaiki trem untuk lihat lebih dekat, pemandangan di dalam monumen ini. Walaupun pendakiannya agak curam, trem ini kekal kukuh di kedudukannya ketika perjalanan 4 minit ke dek pemerhatian di atas. 





Huhuhu seram jugak tengok ketinggian dan kecuraman lif diaorg ni. Kenit tak yakin kalau naik ni hehehe. Korang ader berani? (^_^)



Banyak lagi yang pelik lagi best untuk diterjah :

4 comments:

  1. yang last skali tu stylo...hehehe

    p/s: Follow sini

    Regards,
    M-Nec

    ReplyDelete
  2. eee, bukan setakat pelik. menakutkan pun ya jugak. >.<

    ReplyDelete
  3. serius memang pelik. yang first seram je tengok.

    ReplyDelete
  4. semua lif menakutkan..lgi2 yang kat china..well china kan suka kopipaste..ahaha.. agk2nya tak terjamin..LOL..takut2

    ReplyDelete

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.