ruangiklan
ruangiklan

Wednesday, April 17, 2013

Mengapa Kita Mengigau?

  3 comments    
categories: 
Assalamualaikum!~

Bila kali terakhir anda mengigau? hehe. Kenit jarang mengigau tapi mak cakap masa Kenit kecik2 dulu Kenit  kerap gak mengigau. Tu pasal la tiap kali nak tido mak cakap, "Nim, nak tido gi basuh kaki tu dulu...kang mengigau kang". Dengan penuh kemalasan dek kemengantukan Kenit pun 'merangkak' la gi basuh kaki hehe. Tapi, kadang2.....alaaaaaaa ngantukkkkkk! gedebush krohhhh krohhhhh muahaha~



gambar hiasan

So, mengigau ni banyak caranya kan. Ada yang bangun berjalan, mulut terkumat kamit, meracau-racau macam dikejar anjing, yang gelak ketawa dalam tido pun ada! Anak2 Kenit tidak terlepas dari fenomena mengigau ni haha. Walaupun dah basuh kaki, tangan dan muka, still diaorg mengigau. Bila dah diajar baca doa sebelum tido alhamdulillah kurangla sikit mengigaunya. Tapi, kadang2 kalau siangnya diaorg bantai main kaw-kaw punyer, malam mengigau pun kaw-kaw la hehehe.


Apa itu mengigau?

  • Mengigau dikategorikan sebagai parasomnia yang bermaksud tingkah laku abnormal atau luar biasa, semasa tidur. Keadaan itu amat biasa berlaku dan tidak dianggap sebagai masalah perubatan. Punca orang mengigau biasanya dikaitkan dengan ubat-ubatan tertentu, emosi, tekanan, demam, gangguan kesihatan mental, dan penyalahgunaan zat. 

Mengapa kita mengigau?
  • mengigau adalah sebahagian daripada mimpi. Secara teori, mimpi adalah sesuatu yang dipendam dalam minda di bawah sedar. Kadang-kadang, apa yang dibicarakan sebelum tidur juga masuk ke dalam minda bawah sedar. Dalam keadaan bermimpi itulah, seseorang boleh tiba-tiba bercakap atau menggumam. 
  • tekanan dan trauma juga boleh menyebabkan kita mengigau. Terutama trauma yang berkait langsung dengan diri kita (macam baru kene samun dsbgnya). Secara tak langsung trauma yang kita alami itu akan dipindahkan ketika dalam tidur dan kita mengigau. Selain itu, demam yang tinggi, kurang tidur dan pengambilan kafein dan alkohol turut menyumbang kepada mengigau.
  • mengigau tidak berbahaya kerana ia hanyalah mainan tidur. Setakat ini, belum ada cara untuk menghentikan kebiasaan itu. Tapi, bagi yang sudah biasa mengigau, mungkin ini akan memudaratkan anda sooner or later. Cuba bayangkan kalau anda mengigau berjalan di luar rumah waktu malam dengan kenderaan lalu lalang...sudah tentu ia akan mengundang bahaya kan.

Adakah mengigau akan memberi kesan buruk kepada kita?
  • Ya, sekiranya ia tidak dicegah dan dirawat. Mengigau bukanlah suatu penyakit tetapi ia lebih kepada pola tidur yang tidak betul. Maka, sebelum tidur kita disarankan bertenang. Bagi yang mengalami igauan yang serius, mungkin anda ingin berjumpa doktor psikologi dan mendapatkan ubat.
  • Mengigau bukan hanya terkesan kepada yang mengalaminya. Orang (suami/isteri) di sebelah juga akan mendapat kesannya. Mungkin ada yang tidak kisah dan lali namun, tak kurang juga yang merungut kerana tak lena tidur hehehe.


Bagaimana Untuk Elakkan Dari Mengigau?

Sesungguhnya Islam itu syumul dan penuh dengan adab disetiap perbuatannya, sampaikan nak tidur pun punya adab tersendiri yang boleh kita gunakan sebagai panduan. Apatah lagi ia merupakan sunnah Rasulullah s.a.w.

  • tidur awal dan mengambil wuduk
  • bangun daripada tidur lebih awal separuh malam yang kedua untuk bertahajud
  • membaca doa sebelum tidur
  • membaca ‘tiga qul’ iaitu surah al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Nas sebanyak tiga kali, kemudian dihembuskan bacaan itu di kedua-dua tangan dan digosok ke seluruh badan sekadar yang mampu tercapai tangan
  • tidur atas lambung sebelah kanan dan 
  • mengelak daripada tidur selepas Subuh dan Asar.


Jadi, pada sesiapa yang mengalami fenomena mengigau ni mungkin anda perlu mencari jalan untuk merawatnya. Bolehlah amalkan sunnah Rasulullah s.a.w seperti di atas, dan jangan lupa doa banyak2 kat Allah minta dijauhkan dari tabiat yang tak baik. Wallahualam~

P/S: Semoga malam ni jangan ada yang mengigau!

3 comments:

  1. dulu kerp juga la gigau..ahaha..malu kalau mak terdengar..ya la mana la tahu kta cakap bdna yg bukan2.hehe

    ReplyDelete
  2. Sekarang kerap sangat mengigau,sampai housemate naik seram.haha

    ReplyDelete

Apa kata korang?

Note: only a member of this blog may post a comment.

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.