Monday, June 10, 2013

# Syiah

Mereka Tak Sama Dengan Kita!


Assalamualaikum!~

Makanan enak yang kubeli tghari tadi kujamah dengan penuh asyik dalam kesedapan. Kesedapan itu terhenti bilamana rakan sebelahku yang sedang melayari laman sosial terlihat sesuatu, lantas bertanyakan padaku.....

Dia bertanya siapakah gerangan kanak-kanak itu yang dilihatnya, apa yang terjadi padanya. Dan, lantas mataku fokus pada suatu gambar...

Kelihatan seorang kanak-kanak comel rambut hitam panjang melepasi bahunya dengan wajah tersenyum lembut. Matanya bulat dan bundar menyerlahkan keayuan wajah berdarah Arab itu. Ku alih pandangan pada gambar disebelahnya, kulihat wajah lesu pucat berbalut dalam kain putih suci dan matanya menutup rapat dengan wajah tenang seakan sedang tidur di dalam syurga. Hatiku tersentak!

Allahurobbi.....

Dia bertanya, "Kenapa dengan budak ni Nim? Siapa dia?"

"Dia adalah antara bukti kekejaman kerajaan Syria. Sebelah tu gambar dia dulu, tapi dia telah mati syahid. Syahid tu adalah mati kerana Allah. Kerana mempertahankan keluarga, pertahankan negara dan pertahankan agama."

Mukanya sedikit kaget, seolah tidak bersetuju nyawa kanak-kanak itu yang tersia begitu saja. Aku tidak berputus asa.

"Kenapa mereka dibunuh macam tu?"

"Kerana mereka Sunni. Seperti dalam agama2 lain, ada yang sesat. Syiah bukan Islam, tapi mereka mengaku mereka Islam dan menggunakan Islam untuk capai matlamat jahat mereka."

Dia mendengar dengan tekun. Aku meneruskan lagi...

"Kerajaan Syria yang ada pada hari ini adalah Syiah. Mereka akan buat apa saja untuk luaskan pengaruh Syiah mereka walaupun terpaksa bunuh kanak-kanak dan wanita. Wanita di sana dirogol dan kanak-kanak dibunuh. Saya ada tengok satu video tentang sorang Syeikh yang menangis ketika ditemubual, lalu dia ditanya mengapa menangis. Dia menjawab bahawa dia menangis kerana dia tidak mampu berbuat apa-apa bila rakyat Syria ditindas dan diperlakukan dengan buruk. Dia menangis kerana dia tidak mampu menghantar tentera-terntera ke Syria dan membantu para mujahidee. Dan, dia menangis kerana sedih melihat umat Islam (khususnya OIC) hanya berdiam diri menyaksikan penindasan yang berlaku di sana."

"Syeikh itu cerita lagi, dia pernah tengok di televisyen dan seorang wanita menelefon ke stesen tv tersebut dan wanita itu berkata, "Jika anda (umat Islam seluruh dunia) tidak boleh menghantar tentera anda ke sini, maka hantarkanlah pil perancang hamil kepada kami".

Hatiku sebak....namun kuteruskan jua agar dia faham.

"Sekarang awak lihat betapa kejamnya Syiah ini. Islam bukan begitu, dalam perang tidak boleh seksa atau bunuh kanak-kanak, wanita, dan orang tua. Tumbuh-tunmbuhan dan haiwan pun kita tak boleh musnahkan. Tapi, mereka (Syiah).....mereka telah sesat. Mereka bukan Islam."

Dia bertanya, "kat Malaysia ada tak syiah ni? Kita boleh cam diaorg tak? Diaorg pakai tudung jugak ke?"

"Kat Malaysia ni ada syiah tapi minoriti. Tapi, walaupun minoriti mereka sangat berbahaya! Mereka sama je luaran macam kita. Pakai tudung dan kopiah berpakaian sopan. Tapi, kita boleh cam mereka dalam beberapa perkara. Contohnya: sembahyang, suka berbohong (taqiyyah), suka nikah kontrak sampai boleh ambil isteri orang untuk dijadikan isteri pemimpin mereka buat tempoh tertentu."

"Walaupun mereka Syiah, ada tak yang baik?"

"Kak, once syiah there's no term as good syiah. Mereka telah sesat begitu jauh dari Islam yang sebenar. How can you say they are good even if they are syiah? Some more, they kill children and rape women. Islam tidak mengajar cara begini. Sebab tu kita kena terangkan pada orang ramai siapa syiah yang sebenarnya, kerana luarannya mereka sama macam Sunni (kami), tapi hakikatnya mereka tak sama!"

"Syiah ini asalnya dari seorang Yahudi yang memang dari zaman Nabi lagi mempunyai perasaan hasad dengki terhadap umat Islam. Lepas Nabi meninggal, seorang Yahudi telah mengadakan suatu ajaran sesat yakni syiah. Kalau dia tidak boleh membawa umat Islam menganut agamanya (Yahudi), maka dia akan pastikan umat Islam sesat berpecah belah dan saling berbunuh antara satu sama lain. Ni dia dah mati pun, ajaran dia masih melekat di hati orang-orang yang sesat macam syiah ni."

"Kak jangan salah faham yang syiah dan sunni itu adalah Islam. Tak...kami tak sama. Tak mungkin sama."

Dia memandangku penuh pengertian. Seakan mengerti dengan peneranganku yang tegas tadi. Moga dia mengerti....

Aku tidak mahu dia terus salah faham dengan keadaan yang semakin kalut ini. Sudahlah mereka tak berapa nak layan berita pasal situasi di Syria ni, tambah pulak pasal hal syiah laknatullah ni. Lagi tak dapat bezakan....

Dalam bekasku masih berbaki nasi. Ku duduk kembali dan menyambung santapanku. Namun, kesedapan tadi yang kunikmati sudah rasa tawar meleset sama sekali. Dalam hati, sebak dan terbayang-bayang akan wajah kanak-kanak lain yang telah menjadi mangsa rejim jahat itu. Namun, masa yang sama aku sangat cemburu dengan ganjaran syahid yang mereka sedang nikmati sekarang ini.....

Suatu pencerahan:
  • Tentera mujahideen FSA - mereka bukan pemberontak seperti yang kita biasa dengar di media perdana. Sebaliknya, merekalah pejuang sebenar yang menegakkan agama Islam dan kebenaran.
  • Tentera Syria - mereka yang digelar tentera kerajaan sebenarnyalah rejim laknatullah jahat yang menindas rakyat Syria yang tidak berdosa dari zaman ayahnya, Hafez Assad sehingga anaknya kini, Basyar Assad.
  • Tentera Hizbullah - suatu masa dulu, Kenit juga menganggap mereka pejuang seperti mujahideen, tapi kini sebenarnya mereka adalah syiah yang menyumbang kepada kematian orang Sunni di Syria. Gelaran mereka Hizbullah, tapi sebenarnya mereka Hizbusyaitan. Mereka bersengkongkol dengan kerajaan Syria untuk menguatkan lagi pengaruh syiah mereka di rantau itu.
  • Iran - juga menyumbang kepada kezaliman yang sedang berlaku di Syria sekarang. Mereka menjadi lubuk terbesar syiah dan merupakan 'barah' bagi umat Islam seluruhnya.

Semoga kita tidak lagi tersalah faham dengan situasi sebenar yang berlaku di sana. Saban hari ada saja foto-foto kanak-kanak tidak berdosa menjadi mangsa sembelihan rejim jahat dan dunia hanya menyaksikannya....termasuk kita.

Al-fatihah buat anak kecil ini. Damailah kamu di taman syurga bersama
keluargamu.

Maafkan kami Syria...maafkan kami Palestin kerana tidak mampu menghantar tentera2 kami untuk berjuang bersamamu T__T



Jangan Kata "Mazhab Syiah".

Katakan "Agama Syiah Majusi"

Jangan kata "Mazhab Sunni"

Katakan Ummat Islam

Sunnah adalah Islam selainnya adalah golongan.



Kenali asal usul Syiah di SINI dan beza syiah di SINI


P/S: Kak tadi tu Indian (^_^)

2 comments:

  1. betol 2..moga ALLAH bagi kemenangan kat tentera islam kat sana.Syiah memang sesat.Setuju dengan kenit xde term good syiah!Btw nice sharing,,pray for syia and palestin

    ReplyDelete
  2. sedih!! kita hanya boleh berdoa agar mereka tabah je .. x mmpu buat y lain. Kesenangan kita ada tapi jeles juga dengan dorang :') kuat n tabah dengan ujian driNya.. agak2 kita mmpu ke tidak :'(

    ReplyDelete

Apa kata korang?