Tuesday, October 06, 2015

# Cerita My Pearls # Family Time

Kuarantin Jerebu


Assalamualaikum!


Dah banyak hari dah kakak dan adik tak main kat luar. Nak pergi taman permainan pun aku tak benarkan. Itupun sekarang kakak dan adik dah mula batuk-batuk dan mengalami gatal hidung. Beberapa hari lepas, aku dengar pakar meteorologi Singapura menjangkakan jerebu akan bertambah buruk dengan kedatangan El Nino. So, korang kena berhati-hati jugak la ye ... lindungi anak-anak sebaik mungkin dari cuaca panas dan kering serta jerebu yang menyesakkan ini!

Bila dah tak boleh keluar rumah, main dalam rumah pun jadi la. Kalau tak buat sesuatu, kalimah 'bosan' akan keluar dari mulut mereka sepanjang hari! 



Bagi mengelakkan mereka melalui hari Sabtu yang berjerebu dan membosankan, aku cipta satu game mudah tapi ada unsur-unsur pembelajaran sikit hehehe ...




Mula-mula aku main ngan kakak, permainannya kita sebut apa saja dan kemudian lukis dan tuliskan atas kertas. Ikut giliran, tak boleh tiru orang sebelah kena lukis ikut imaginasi sendiri hehe. Kemudian tuliskan apa nama benda tu.

Si adik datang dari belakang ... isshhh nampak cam menarik! Kacau ibu jommm! Akhirnya, aku lukis, Mira tukang tulis hehe. Dan, hasilnya boleh dilihat dalam lukisan di atas. Walaupun kami lukis benda yang sama, hakikatnya imaginasi dan pemikiran anak-anak lebih kreatif dan cantik!

Tengok je la ibu lukis tangga ..... *sedih* dengan kakak punya tangga *jeles* hahahaha!




Dah puas main lukis dan tulis, lepas makan diaorang sambung main game ular pulak. Main berdua kalau tak 'berperang' tak syok kan hehe. So, ayah dia masuk join!




Puas tiga beranak main. Mujurlah ayah ada di rumah melayan dua orang puteri ... dan ayahnya pun la yang pandai melayan kerenah anak-anak. Kalau ibu .... habis kembang rambut macam singa! haha :p


2 comments:

Apa kata korang?