ruangiklan
ruangiklan

Friday, July 20, 2018

Biar kasut hitam jangan hati yang 'hitam'!


Assalamualaikum! Semalam Menteri Pendidikan telah umumkan bahawa bermula tahun depan, murid-murid akan pakai kasut sekolah hitam ke sekolah. Pengumuman itu dibuat setelah mengambil kira aduan dan luahan dari ibubapa terutama kaum ibu yang memang stres melihat kasut sekolah yang asalnya telah dicuci bersih sehingga putih setiap minggu bertukar kotor dalam sekelip mata!

Respon dari netizen pula berbeza-beza, ada yang menyokong, ada yang membantah cakap jika kasut putih ditukar kepada hitam maka budak-budak takkan jadi berdisplin sebab hidup dah senang tak perlu risau kasut kotor dan tak perlu bersusah payah nak berus kasut setiap minggu.




Ada juga yang cakap kasut putih tukar hitam ni boleh menyumbang kepada kemalasan dan sebagainya. Anak lagi naik 'tocang' dan manja lepas ni dan blablabla. Kasut putih tu lah boleh mengajar anak displin dan kebersihan diri. Bagus .. kita meraikan pendapat yang berbeza mengikut pemikiran dan rasional masing-masing.

Tapi bagi aku sebagai ibu yang terlibat secara langsung dalam rutin membasuh kasut sekolah anak-anak setiap minggu, kurasakan pendekatan yang baru ini sangat membantu terutama kepada kaum ibu. Ye ... yang banyak mengadunya kaum ibu. Yang banyak meluahkan kasut anak hari Isnin pagi bersih petang dah macam 'belacan' tu pun kaum ibu. 

Soal membentuk displin anak itu, aku takmo letakkan hanya kepada isu kasut sekolah. Ada banyak lagi cara lain kita sebagai ibubapa boleh bentuk anak kita jadi berdisplin. Takkan kasut anak dari putih tukar jadi hitam terus anak tu jadi liar? What the ...?? Itu je ke aras penilaian kita terhadap pembentukan displin anak-anak??

Mungkin isu kasut sekolah ni orang pandang remeh dan cakap,"kenapa menteri tak fokus pada isu yang lebih besar dan penting? kenapa isu remeh macam ni yang dibangkitkan?" Remeh bagi ko sebab ko tak kena basuh kasut kan haha!

Gitulah orang kita ... buat itu salah, buat ini tak kena. Berbeza pendapat itu bagus dan normal, tapi jangan lah sampai menghukum dan menidakkan terus tindakan yang orang lain buat. Dia buat macam tu pun untuk memudahkan kita ibubapa dan anak itu sendiri. Tidak perlu amik masak yang lama untuk berus kasut dan masa yang ada tu anak kita boleh luangkan untuk belajar pulak. Kan dah jimat masa disitu??? Haiya ...

Ni baru kasut hitam ... belum dia cadang buat baju sekolah hitam haha! Hei ... biar kasut hitam, jangan hati 'hitam'....ada faham!

Love,
Hanim

4 comments:

  1. zaman dulu pakai kasut putih pun bersepah juga masalah disiplinnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn ...diaorang ingat displin tu terbentuk kat kasut sekolah aje gamaknye

      Delete
  2. isu remeh aje ni kan.
    byk lagi idea Menteri yg bernas dan berat yg perlu dibahaskan.
    ini jugak yg diwar-warkan.
    hadoi lah...

    ReplyDelete
  3. Betul. Saya setuju sangat pakai kasut hitam. Agaknya yang pakai kasut putih tu je kot elok perangai. Hahahah

    ReplyDelete

Apa kata korang?

Note: only a member of this blog may post a comment.

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.