Powered by Blogger.

Friday, September 06, 2019

Malam merdeka


Assalamualaikum! Orang selalu cakap, jangan tanya apa sumbangan negara pada kita tapi tanyalah apa sumbangan kita pada negara. So, apa sumbangan kita sebenarnya? Adakah dengan hanya mengibar bendera atau melekatkan bendera pada kenderaan atau memakai pakaian seperti bendera itu tanda sayangkan negara?

Terpulang. Bagaimana kita sayang atau bagaimana kita menghargai itu adalah benda yang subjektif dan tidak tertumpu kepada satu bahagian je. Bagi aku, jangan buat perkara yang cenderung menghina kedaulatan dan kebebasan negara, serta pelihara dan hormat bendera kita.






Malam merdeka daku dimana? Hanya di opis saja hehe. Maklumla sekarang dah ikut masa 'burung hantu', jadinya kita sambut di opis je la. Tu yang semangat pakai tudung tema bendera tu kan hehe. Lima belas hengget aku beli kat Kenanga bulan lepas.

Mira ada tanya kenapa kita tak pernah pergi tengok perarakan Merdeka kat Putrajaya ye Ma? Mama pun pernah tanya atok awak benda yang sama, tapi atok jawab atok tak suka pergi tempat yang ramai orang hahaha. Pening kepada katanya! Maka, kami hanya tengok di tv saja la. So, mama ngan ayah pun macam atok juga la, tak suka tempat orang ramai (kecuali untuk shopping hahaha).

Tak kisahla walau dimana kita berada anak, asalkan kita tahu asal usul kita dan tidak putus menyumbang bakti demi negara tercinta. Ececececehh hehehe.

Selamat Hari Merdeka & Selamat Hari Malaysia in advance untuk semua rakyat Malaysia!



Love,
Hanim

No comments:

Post a Comment

Apa kata korang?

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.