Wednesday, November 21, 2012

# Makanan

Ayam Penyet Ria Tak Halal?






Saper suka makan ayam penyet? Memey korang sukerrrrr..akak tahu dahhhhhh. Bagi korang yang addict dengan makanan ni, ketahuilah setakat hari ini Ayam Penyet Ria Sdn Bhd telah pun DISAHKAN TIDAK HALAL dari JAKIM di seluruh Negeri Selangor....haaaaaaaaaaaaaaaa~

Malah, kenyataan ini dikeluarkan selepas seorang hamba Allah meragui tahap kehalalan makanan tersebut. Ayam Penyet Ria (Summit) tu pun masih dalam proses mendapatkan pengesahan dari JAKIM Selangor. Tetapi, tidak dapat dipastikan samada semua cawangan kedai ini tidak halal @ sesetengah daripadanya saja.

Ini kerana setiap rangkaian kedai Ayam Penyet (AP) Ria ini mempunyai 'supplier' yang berbeza-beza mengikut cawangan masing-masing. Perkara ini turut diakui oleh Ayam Penyet Ria (Summit) sendiri di Facebooknya.




Diharap, pihak berkenaan mengambil inisiatif untuk menerangkan pada orang ramai tentang status sebenar makanan mereka supaya orang ramai tidak keliru khususnya pengguna-pengguna yang beragama Islam.

P/S: Tak pernah makan ayam penyet...camner rasa dia yek?


6 comments:

  1. kalaw kat tmpt saya, ayam penyet tu ayam goreng biasa patu dia ketuk je bagi penyet. die letak nasi, kuah sup, timun dengan sambal belacan.

    ReplyDelete
  2. owhhh..bunyi cam nasi ayam je kan..? Tapi akak tengok diaorg makan ngan sambal..katanya sambal tu yang special..pedas.

    ReplyDelete
  3. peberet sy nih, uwaaaa! xhalal ke? :'(

    ReplyDelete
  4. @huny madu: takpe dikkk..kiter tukar selera yer. Dia dah dapat halal nanti baru sambung makan (^_^)

    ReplyDelete
  5. banyak juga restoran ayam penyet di sini yg memang tak ada status halal especially di kajang dan bangi. ayam penyet ria ni - adakah dia disahkan tidak halal atau masih tidak dapat status halal. restoran mamak pun tidak ada status halal kerana tak minta pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengikut maklumat yg dikeluarkan JAKIM, ayam penyet ria masih tidak dpt status halal stlh didapati terdapat keraguan terhadap produknya.

      Restoran mamak memang kita kena jaga2 sebab rata2 mereka bkn warganegara sini, jadi memang kdg2 was2 nak makan kat kedai mamak.

      Delete

Apa kata korang?

Follow Us @soratemplates