Orang Tua Tak Masuk Syurga.

Friday, January 04, 2013

Nabi Muhammad s.a.w sangat terkenal dengan keperibadian yang mulia. Baginda sangat dihormati dan disayangi oleh orang-orang muda, belia dan juga warga emas. Keperibadian baginda yang mulia serta budi pekerti yang tinggi menjadikan Rasulullah senang didampingi oleh sesiapapun.


Malah, baginda suka berjenaka dan menyenangkan hati orang-orang tua. 

Pernah pada suatu ketika, seorang wanita tua bertanya kepada baginda," Ya Rasulullah, berdoalah kepada Allah s.w.t supaya aku dapat masuk syurga." 

Lalu baginda bersabda," Orang-orang tua tidak masuk syurga".

Maka, wanita tua itu menangis. Melihatkan wajahnya yang sedih dan sugul itu, Rasulullah s.a.w senyum dan menyambung," Kamu tidak tua pada hari itu" (Rasulullah s.a.w menjelaskan bahawa seseorang memasuk syurga, dia tidak akan memasukinya dalam keadaan tua, tetapi dalam keadaan muda dan cantik)

Mendengarkan penjelasan baginda itu, wanita tua tadi kembali menguntum senyuman.

Allah telah berfirman yang bermaksud;

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa. Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara, yang menyenangkan dan  sebaya(yang tidak pernah disentuh). Yang tetap mencintai jodohnya, serta sebaya umurnya."
                                                            (Surah al-Waqiah: Ayat 35-37)

Jelas bahawa bergurau dan berjenaka adalah fitrah bagi manusia termasuk baginda sediri. Selagi ia tidak mengaibkan dan menyakiti hati orang lain.


You Might Also Like

1 pengomen comel

  1. terkeujut nabila tadi. Kenapa tak masuk syurga. Rupa-rupanya,Nabi Muhammad bergurau. :D

    ReplyDelete

Apa kata korang?

DISCLAIMER - Hanimhashim.com merupakan blog peribadi. Segala pendapat yang diluahkan disini adalah berdasarkan dari pengalaman penulis sendiri dan tidak mewakili mana-mana pihak kecuali jika penulis nyatakan namanya di sini. Sebarang perkongsian atau penyebaran apa-apa maklumat dari blog ini samada melalui PRINT SCREEN atau apa saja cara adalah dilarang sama sekali kecuali dengan keizinan tuan punya blog. Tindakan akan diambil sekiranya hak persendirian ini dicabuli. Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Terima kasih

Facebook - HanimHashimDotCom

Google+ Followers

COPYRIGHT @ 2016 HANIM HASHIM