Nak Bela Kucing ... Boleh Tak?

Tuesday, April 14, 2015


Assalamualaikum!




Alahai ... comelnya kucing ni! Aku jumpa masa tunggu kakak balik dari sekolah agama. Pertama kali panggil ... dia tak lari pun. Bila aku pergi dekat .. dia macam 'serah' diri je minta diusap-usap bulunya hehehe.

Hurm rindu pulak ... teringat aku kat Gemuk, Kurus, Dono, Dino, Sayang, Vinnie & Ibu .....

Ye ... aku adalah pembela kucing yang tegar suatu masa dulu. Takla tegar sangat ... tapi aku sayang sangat dengan kucing-kucing aku. Memula main ngan kucing kat bawah rumah ... pastu slow-slow bawak balik letak depan umah. Agak-agak abah tak keluar suara (marah atau membebel), aku letak ikan bilis bagi dia makan. Abah still tak 'berbunyi', aku gi amik kotak letak kain perca dalam dan masukkan kucing letak depan umah pulak hehehe. Bila abah hanya pandang tapi mulut tak bunyi ape-ape aku try pulak bawa masuk main dalam umah hahaha.

Haaaa .. time tu baru abah bersuara! haha. Tapi akhirnya aku dapat juga bela kucing tu hehe. Bermula dengan 2 ekor, beranak dapat 5 ekor. Sekor mati, tinggal 6 ekor kesemuanya. Dua minggu lepas tu, jumpa lagi sekor kucing bawak balik pulak ... diam-diam tidurkan di sebelah ibu kucing .. eh, tak pulak dia bergaduh. Selalunya ibu kucing ni kalau dia bau kucing lain, memang dia nak bergaduh saja huhu.

Maka, jadila 7 ekor balik .... ada yang hilang, ada yang lari dari rumah (ikut betina lain) dan ada yang mati.




Manja nau dia ni ... hehe. Memula aku ingat ni kucing betina ... sekali cek belakang ...ceit! hahaha .... patut miang semacam ... hahaha....




Kadang-kadang tu terfikir jugak nak bela kucing semula. Tapi .. entahlah ... 'perasaan' tu tak sehebat dulu masa aku kecik-kecik. Nak bela kucing bukan mudah ... ko kena jaga serba serbi tentang dia. Makan dia, sakit dia, keperluan dia ...kalau takda displin nak uruskan tu semua, toksah berangan nak bela kucing. 

Dulu.. mak la yang banyak menolong aku dalam bab-bab kucing ni. Makan mak bagi special ... pagi menu lain, tghari menu lain, malam menu lain ...! Bab mandi dan ubat-ubatan abah la yang banyak kuar duit hehe. Kalau kucing jantan memancut, cukup abah tak berkenan! Habis satu rumah kena 'sembur' ngan abah ... paling pantang kalau dia terbau hancing kencing kucing hehe ... memang siap la ko Nim! hahaha ....



Tersentil lidah hehe




Geram je aku nengok si jantan ni...rasa nak bawa balik terus! Tapi sayang .. kucing ni orang punye huhu. Patutla tak takut sangat ngan orang hehe. 

Mungkinkah satu hari nanti aku akan bela kucing semula? Kakak dan adik pun dah lama minta nak bela kucing .... tunggula ... nanti ibu pencen kita bela la kucing .... hehehe :D


You Might Also Like

7 pengomen comel

  1. comel kucing tu..akak dulu masa takde awfiyah kononnya nak bela kucing..tapi bila fikir,nak pegang pun takut,acane nak jaga..heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kak ...bila ada anak kecil jadi berbelah bagi pulak rasa hehe.

      Delete
  2. Comel yaaa kak!! Ishhh geram lak ena.. nasib la org lain punya

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la ina ... mujur orang punya kalau tak dah akak amik bawa balik hehehe

      Delete
  3. Saya pun suka kucing...tp sjk dah ada ank nie terpaksa batalkan niat nak bela kucing mcm dulu2...uhuuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kita sis .. tapi niat tu masih ada cuma masa belum mengizinkan lagi

      Delete
  4. Comeinya... Sy dh kna sumpahan kucing... Tak blh lg dh bela kucing..

    ReplyDelete

Apa kata korang?

DISCLAIMER - Hanimhashim.com merupakan blog peribadi. Segala pendapat yang diluahkan disini adalah berdasarkan dari pengalaman penulis sendiri dan tidak mewakili mana-mana pihak kecuali jika penulis nyatakan namanya di sini. Sebarang perkongsian atau penyebaran apa-apa maklumat dari blog ini samada melalui PRINT SCREEN atau apa saja cara adalah dilarang sama sekali kecuali dengan keizinan tuan punya blog. Tindakan akan diambil sekiranya hak persendirian ini dicabuli. Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Terima kasih

Facebook - HanimHashimDotCom

Google+ Followers

COPYRIGHT @ 2016 HANIM HASHIM