Breaking

Sunday, December 22, 2013

Cara Linkkan Tab Menu Dengan Labels.


Assalamualaikum!~

Cuaca mendung je ari ni. Baru plan nak bawak bebudak ni gi taman permainan, nampaknya kena postpone petang sikit la ye. Nak umpan senang je, kasi susu coklat sebotol dan citer kartun UPIN IPIN di youtube ekekeke. Bolehla ibunya melangok depan laptop ni kejap heeeee :D.

Hurmm rasa nervous plak nak kasi tuto ni hehe. Seriously, kenit sendiri pun ikut tuto blogger otai lain. Banyak lagi yang kenit tak tau pasal selok belok coding dan penggunaan aplikasi dalam blog ni. Tapi, since sahabat kite +Yumida Huda menghadapi sedikit masalah, maka kenit kongsikan apa yang kenit tau sikit-sikit. Harap tuto ni dapat bantu you dear dan semua newbie di luar sana (^_^).

Cara Linkkan Tab Menu Dengan Labels.



Adakah sis +Yumida Huda maksudkan tab menu seperti di bawah ni? Bila tekan tab tu dia akan pergi pada labels yang dikehendaki? Kalau begitu maksud tuan hamba, maka mari patik tunjukkan jalannya ecececececeh dah macam hikayat blogawangsa plak dah hahahaha :D


STEP 1 - Buat entri sendiri.

  • Patik ambik contoh tab menu 'Cerita My Pearls' ok. Memula kita buat entri baru macam biasa. Tuan hamba boleh la menaip cerita yang tuan hamba suka ye hehehe.


STEP 1


STEP 2 - Labelkan entri anda.


  • Dah habis taip, lihat di sebelah kiri, isikan Nama Label yang tuan hamba hajati di bahagian 'Labels' dekat Post Settings seperti contoh di bawah ni. Then, tuan hamba klik 'Done'.


STEP 2

STEP 3 - Publish entri dan dapatkan link Label.

  • Kemudian, entri yang dah siap tadi kita 'publish'. Then, kita 'View' dan paparan entri tuan hamba akan kelihatan dalam blog tuan hamba. Scroll ke bawah, ada nampak 'Labels : Cerita My Pearls'? Itulah label yang kita cari. Tuan hamba klik 'Cerita My Pearls' tu.

STEP 3

STEP 4 - Dapatkan url link Label

  • Bila tuan hamba dah tekan label 'Cerita My Pearls' tadi, ia akan bawa tuan hamba ke paparan baru di mana semua entri yang ada label 'Cerita My Pearls' dikumpulkan bersama di situ. Lihat pada address url seperti gambar di bawah ni. Itulah link url Label yang kita perlu copy and paste.


STEP 4

STEP 5 - Pergi ke Layout --> Add a Gadget --> HTML/Javascript --> Copy and Paste coding di bawah;



NOTA : Mohon ampun sebab tuan hamba terpaksa taip coding di atas satu persatu sebab bila patik copy paste coding dalam bentuk wording kemudian preview, dia jadi ntah apa-apa ntah hehe. Jadi tak betul plak, so terpaksa patik jadikan ia seperti di atas supaya senang nak tunjukkan pada tuan hamba. Mohon ampun ye.


*LINK URL LABEL - Copy dan paste url link di STEP 4 
*NAMA  LABEL - Letakkan nama label seperti di STEP 2 (eg. Cerita My Pearls)

*200px - boleh tukar ikut suka hati
*#000000 - boleh tukar ikut suka hati

STEP 6 - Save dan siap! Boleh view untuk melihat keberkesanannya. Kalau menjadi, ia akan menjadi seperti patik punya seperti yang tuan hamba boleh tengok kat blog patik. 

Harap, tuan hamba jelas dan faham dengan tuto yang hamba kongsikan ini. Kredit pada blogger yang hamba pun dah lupa siapa hehehe. Hamba pun ikut step yang sama macam ni dulu. Mohon ampun patik sekiranya tuto ini ada kekurangan di sana sini, ini je yang patik termampu heeeee :D.

P/S: Sorry ye dear yumida kalau bukan tuto ni yang yumida maksudkan. Ni je yang kenit tau pun hehe.




Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.